Spring navigationen over og gå direkte til indhold
NYHEDER

Ny lov pådutter andelsboligforeninger digital bogføring – men først fra 2026

Ny lov om ”digital regnskabsførelse” kan fra 2026 ramme landets andelsboligforeninger. ABF har løbende haft dialog med ministerier og styrelser og det er blevet tilføjet, at der skal ske en evaluering af loven, inden andelsboligforeningerne kan omfattes.

DEL ARTIKEL


Landets andelsboligforeninger risikerer en ekstraregning på grund af nye krav om digital bogføring af regnskaber.
Men selvom loven trådte i kraft ved årsskiftet 2022-2023, så har ABF arbejdet for at ændre på reglerne.
Som det ser ud nu, skal andelsboligforeningerne tidligst have indført det nye digitale bogføringssystem fra 1. januar 2026 - altså om små tre år. Derudover er det blevet lagt fast, at loven skal evalueres inden andelsboligforeningerne eventuelt kommer med.

Det er derfor endnu uvist, hvor stor en del af landets andelsboligforeninger, der vil blive ramt, men ABF vil i god tid inden kravene træder i kraft, sørge for at orientere og hjælpe med at guide dem, det skulle blive relevant for.
Dertil vil vi løbende opdatere om udvikling og ændringer i loven, som kan få betydning for andelsboligforeningerne.

Den nye lov rammer skævt
ABF opfordrer derfor til at foreningerne ser tiden an - også fordi kravene til digital bogføring stadig er uklare. Vi anbefaler dog, at hvis man alligevel er ved at gennemgå sine regnskabsrutiner og systemer, at man ser på de digitale muligheder, der er.

Formålet med den nye lov er at øge digitaliseringen og dermed kontrollen med virksomheders regnskaber, og da andelsboligforeninger har CVR-numre og derfor anses som virksomheder, er der lagt op til, at de også omfattes.

- I den nye lov bliver andelsboligforeningerne sidestillet med virksomheder, hvis formål er at tjene penge og skabe omsætning. Det har jo aldrig været intentionen med andelsboligforeninger, som heller ikke er skattepligtige på samme måde som en virksomhed, siger Hans Erik Lund, Landsformand i ABF.

Han fortsætter:
- Loven er lavet for at forhindre skattesvindel i virksomheder. Derfor burde vi heller ikke være indbefattet, og vi mener, at loven rammer helt skævt, som den ser ud nu.

ABF har gennem hele lovens tilblivelsesproces arbejdet på at få undtaget andelsboligforeningerne og har blandt andet haft foretræde for Folketingets daværende Erhvervsudvalg, for at forklare situationen.

- Ved vores foretræde for Erhvervsudvalget forklarede vi, at der var flere områder, hvor der i lovteksten var ting, vi anser som fejl og misforståelser, og klargjorde at vi mente, at man så vidt muligt undtager andelsboligforeningerne fra de nye regler, forklarer Jan Hansen, direktør i ABF.

Sagen er, at den digitale bogføring stiller krav om at alle bilag og transaktioner registreres samlet og digitalt, så det bliver lettere for myndighederne, at holde øje med hvad der foregår og mindske muligheden for svindel.

Strid om boligafgiften
Virksomhederne der omfattes af den nye lovgivning, er alle dem der er bogføringspligtige, og samtidig har pligt til at aflægge årsrapport ELLER har en nettoomsætning på over 300.000 kroner per år.

For andelsboligforeningerne er det fortolkningen af den sidste del, der rammer. Andelsboligforeningerne er nemlig bogføringspligtige, men er ikke forpligtigede til at aflægge årsrapport efter årsregnskabsloven.
Normalt har andelsboligforeninger heller ikke en nettoomsætning over 300.000 kroner, men i tolkningen af loven var det uklart om den boligafgift, som de enkelte andelshavere betaler til deres forening, skal regnes som en del af omsætningen. For hvis den skal det, så vil langt de fleste andelsboligforeninger blive omfattet.
Her har man i ministeriet, i forhold til denne lovgivning, anset andelsboligforeninger som ”udlejere”, således at boligafgiften anses som ”lejeindtægter”, til trods for de ikke beskattes som sådan.
Det har ABF naturligvis argumenteret imod, ligesom vi har påpeget, at digital bogføring især vil udgøre et problem for de mindre andelsboligforeninger, der vil blive tvunget til at skulle bruge en masse ressourcer på et nyt digitalt bogføringssystem.

- Et nyt digitalt bogføringssystem vil være en urimelig byrde for foreningerne - især i de mindre foreninger er det langt fra proportionelt med gevinsterne. Mange af andelsboligforeningerne er selvadministrerede af frivillige, ofte ældre, bestyrelsesmedlemmer, der i forvejen er belastede af stigende krav og større arbejdsbyrder. Derudover kommer så de økonomiske konsekvenser, slutter Hans Erik Lund.

Loven trådte i kraft ved årsskiftet og det forventes at almindelige virksomheder skal bogføre digitalt fra juli 2024. Det blev dog indført, at loven skal evalueres inden andelsboligforeningerne eventuelt omfattes - hvilket tidligst bliver i 2026.


Allerede nu har andelsboligforeningerne dog pligt til at beskrive deres bogføringsprocedure - og til det har ABF et standarddokument. Læs mere via linket herunder:

FAKTA
Loven om digital bogføring er trådt i kraft fra årsskiftet, men skal evalueres inden andelsboligforeninger eventuelt omfattes.

Hvis loven ikke ændres inden 2026, tegner det til at de fleste andelsboligforeninger vil blive omfattet og skal til at bogføre digitalt.
Eksempelvis vil en forening med 10 andele, hvor hver andelshaver betaler mere end 2.500 kr. om måneden i boligafgift, komme over 300.000 kroners-grænsen og vil skulle bogføre digitalt.
Dertil ligger det ikke fast hvordan eksempelvis husleje fra almindelige lejere i andelsboligforeningen og salg af andele skal medregnes i forhold til omsætningen.

Der arbejdes i øjeblikket på registrering og godkendelse af hvilke systemer, der kan bruges til digital bogføring - de ventes klar til 1. januar 2024.

ABF vil orientere de andelsboligforeninger, det bliver relevant for, og hjælpe med løsninger, så snart der meldes noget nyt ud.

Bogførings-procedure
I forhold til foreningens bogføringsprocedure, har andelsboligforeningerne nu pligt til at beskrive deres procedure herfor – dog ikke nødvendigvis digitalt.

Det kan du læse en artikel om her, hvor der også linkes til det nye standarddokument ABF har udarbejdet, som foreningen kan bruge til den lovpligtige beskrivelse af deres bogføringsprocedure.