NYHEDER

Andelsværdier og tilbudspligt - ABF klar med høringssvar

Der er godt nyt til dem, der har ventet på en erstatning for offentlige vurderinger af andelsboliger og de lejere, der gerne vil have bedre muligheder for at blive andelshavere - i hvert fald hvis to nye lovforslag går igennem. ABF har afgivet høringssvar til begge.

Nye måder at fastsætte andelsværdier og lukning af huller i loven om tilbudspligt: ABF har i sidste uge afleveret høringssvar til to vigtige lovforslag, der snart fremsættes i Folketinget, og forventeligt træder i kraft pr. 1. januar 2023.

Tidspunktet afhænger dog også af et forestående valg. Se artikel: Lovgivning udsat.

Værdiansættelse af andelsboliger
Første høring er en udløber af det udvalgsarbejde som ABF har deltaget i, hvor man skulle finde en erstatning for de offentlige vurderinger som værdiansættelsesmetode for andelsboliger.

De offentlige vurderinger af andelsboliger blev som bekendt sat på hold i 2012 og helt droppet i 2020.

Forslaget, der er i høring, lægger op til to konkrete løsninger som erstatning for den offentlige vurdering:

1. Valuarvurderinger kan fastholdes/gælde i 3,5 år fremfor 1,5 år.
  2. Man kan bruge den offentlige vurdering fra 2012 og evt. fremskrive værdien med nettoprisindekset.

Forlængelse af gyldigheden af valuarvurderingen vil især være en fordel for mindre foreninger med få salg, der ikke har behov for (og budget til) en ny valuarvurdering hvert år, mens fremskrivningen af den offentlige vurdering fra 2012 med nettoprisindekset betyder, at man kan bibeholde en offentlig vurdering, der er nogenlunde aktuel og tager højde for inflationen, uden foreningerne behøver at betale for en valuarvurdering.
Dertil er der lagt op til, at indeksreguleringen er valgfri.

Forslaget lægger sig helt op ad de anbefalinger, som flertallet i udvalget (herunder ABF) fremsatte.

Tilbudspligten
Den anden høring omhandler en specificering af reglerne om tilbudspligt i lejeloven, hvor lejere ved et forestående salg af deres ejendom skal tilbydes at købe den og omdanne den til en andelsboligforening.
Tilbudspligten skal sikre, at når private udlejningsejendomme handles, så får lejerne mulighed for at overtage på andelsbasis.

Denne tilbudspligt har flere ejendomsinvestorer omgået ved eksempelvis særlige virksomhedskonstruktioner, fordi der har været huller i lovteksten som har muliggjort det.

Flere sager har været prøvet ved domstolene, som har dømt på baggrund af meget tekstnære tolkninger af loven, og altså ikke set på intentionerne med loven.

Opdatering:
Valget blev udskrevet, så forslagene nåede ikke at blive vedtaget - se artikel her.

Høring om værdiansættelse:

Høring om tilbudspligt: