Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Opsparing

Har man som andelsboligforening en større opsparing, kan det være fornuftigt at vurdere, om pengene bør benyttes til vedligeholdelses- eller forbedringsprojekter i ejendommen. Har foreningen en drifts- og vedligeholdelsesplan, kan der med fordel tages udgangspunkt i denne.

Der kan også være mulighed for at binde pengene i banken for en fastsat periode, et såkaldt aftaleindskud, hvilket kan være fornuftigt, hvis foreningen ved, at pengene først skal bruges på et senere tidspunkt. Foreningen kan kontakte sin bank for få fastlagt mulighederne for at binde nogle penge.

Er der tale om en større opsparing i banken, skal foreningen være opmærksom på, at Garantiformuen (tidligere kaldt Indskydergarantifonden) kun dækker op til 100.000 euro - svarende til ca. kr. 750.000, hvis banken går konkurs. Overstiger foreningens opsparing dette beløb, kan det være en god idé at placere pengene i flere banker.  

Investeringer

Det er ABF’s vurdering, at investering i fx aktier ikke er omfattet af formålsbestemmelsen i ABF’s standardvedtægter, og at investeringer i diverse værdipapirer vil kræve en vedtægtsændring.

Anbefalingen er, at foreninger ikke spekulerer med foreningens opsparede midler.

Skattepligt ved udbetaling til andelshaverne

Udbetaling af foreningens kontantbeholdning til andelshaverne betragtes, som udgangspunkt, som skattepligtig udlodning.

Dette gælder også ved skjult udlodning, fx ved nedsættelse af boligafgiften med henblik på at tære på foreningens formue. Hvis foreningen kan dokumentere, at der er tale om en nedsættelse af boligafgiften, som på længere sigt afspejler andelsboligforeningens omkostningsniveau, vil nedsættelsen som udgangspunkt ikke medføre skattepligt.

Påtænker en forening en disposition, der kan udgøre skjult udlodning, må det altid anbefales at kontakte skattemyndighederne for at få et bindende svar.

Overdragelser 
Har foreningen udgifter til banken i forbindelse med en overdragelse, er det ABF's vurdering, at det kræver hjemmel i vedtægterne, hvis foreningen skal modregne denne udgift fra køber eller sælger. Det skal altså fremgå af vedtægterne, at dette er en mulighed.

Hvis foreningen opkræver et overdragelsesgebyr, anbefaler ABF i stedet, at dette beløb bliver hævet forholdsmæssigt, så foreningen ikke lider tab i forbindelse med de udgifter, der eventuelt kan være til banken i forbindelse med overdragelsen. Der er i ABF's standardvedtægter § 15, stk. 3 hjemmel til at opkræve et gebyr i forbindelse med overdragelsen. Det er generalforsamlingen, der fastsætter størrelsen af gebyret.