ABF: Slut med overprissager ved andelsboligkøb

1. maj udrulles en række tiltag, som skal medvirke til at reducere overprissager ved andelsboligkøb.

For at hjælpe både køber og sælger undervejs i salgsprocessen, har Erhvervsstyrelsen sammen med ABF og andre professionelle aktører udviklet en værktøjskasse, som består af  ABF’s forbedringskatalog, ABF’s afskrivningskurve samt en lovpligtig vejledning til køber om  overpris, udarbejdet af Erhvervsstyrelsen.

Overpris kan ske på fire måder; en ulovlig høj andelsværdi (andelen i foreningens formue),  manglende fradrag af værdiforringelse på forbedringer, manglende fradrag for mangler eller  vedligeholdelsesstand, penge under bordet (dusørpenge) og for høj pris på løsøre/anden rets handel, som køber har accepteret at overtage.

ABF-dokumenterne er nu tilgængelige for alle på ABF’s hjemmeside, og det handler ikke kun  om at finde den korrekte pris på den enkelte bolig, men også om hele andelsboligområdet,  fortæller ABF’s direktør Jan Hansen:

- ABF har mere end 40 års erfaring på det her felt. Jeg føler mig helt tryg ved, at det fremad rettet er ABF som interesseorganisationen for de private andelsboligforeninger, der sætter  standarden for hele sektoren. Derfor opfordrer jeg også både bestyrelser, andelshavere, potentielle købere, administratorer og ejendomsmæglere til at bruge ABF’s forbedringskatalog i  forbindelse med salg, så vi reducerer antallet af overprissager og tvister mellem køber og sæl ger, siger Jan Hansen.

Initiativerne er en del af den politiske aftale om en mere robust andelsboligsektor, som blev  vedtaget i 2017.

Samtlige dokumenter findes på:

www.abf-rep.dk

ABF’s direktør Jan Hansen, Mail: jh@abf-rep.dk, Mobil: 20 10 40 25

• Slut med overprissager ved andelsboligkøb

MEDLEMSFORDELE

Hvorfor være medlem af ABF? Få et overblik over alle medlemsfordele.

ABF-håndbogen

En håndbog for private andelsboligforeninger om juridiske, tekniske og økonomiske emner.

Så er du velkommen til at ringe til medlems-rådgivningen på telefon