Spring navigationen over og gå direkte til indhold

AKTIVITETER

Se vores aktivitetskalender for hele landet.

Du ser alle aktiviteter

Foreningens dokumenter (2/3): Husordenen

 

En husorden er et vigtigt værktøj i foreningen, både for at sikre et godt naboskab, til at forebygge konflikter, og til at fastsætte et skræddersyet regelsæt, der passer til foreningen. Hvor vedtægterne er det juridiske grundlag mellem andelsboligforeningen og andelshaverne, er husordenen i højere grad rammerne for samværet mellem beboerne. 

Webinaret har fokus på udarbejdelsen og anvendelsen af en husorden, samt hvilke overvejelser foreningen bør gøre sig i forhold til, hvad der kan reguleres og håndhæves i en husorden. 

Indhold: 

  • Hvorfor er det vigtigt med en husorden? 
  • Hvilke områder egner sig til at blive reguleret i en husorden? 
  • Hvordan udarbejder og vedtager man en husorden? 
  • Hvad gør man, hvis der sker brud på husordenen? 

Dette webinar er det andet af tre webinarer i serien ”Foreningens dokumenter”. Her kommer vi godt rundt om vedtægterne, husordenen og reglementer, og du kan som bestyrelsesmedlem blive klogere på fx vedtægtsændringer og brud på foreningens regelsæt. Webinarerne er tænkt som sammenhængende oplæg, men det er også muligt at deltage på et af de tre webinarer uafhængigt af de andre: 

Dato: 20/11 Vedtægterne (1/3) Tilmeld dig her

Dato: 27/11 Husordenen (2/3) 

Dato: 4/12 Reglementer (3/3)  Tilmeld dg her 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 27. november 2025
  • 14:00-14:30
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Foreningens dokumenter (2/3): Husordenen

Foreningens dokumenter (3/3): Reglementer

Et reglement er et regelsæt på et bestemt område, der beskriver, hvordan andelshaverne kan eller skal handle. Reglementer kan være med til, at alle på det pågældende område agerer inden for de samme rammer, og dermed skabe ensartethed. Et reglement kan eksempelvis fastsætte regler for, hvordan en udestue skal bygges, eller hvordan brug af fælleshuset skal foregå. 

Webinaret har fokus på reglementers betydning, hvordan de kan opdateres, og hvilke overvejelser foreningen bør gøre sig for at sikre, at foreningens reglementer altid passer til foreningens behov.  

Indhold: 

  • Hvorfor kan det være en god idé med reglementer i foreningen? 
  • Hvordan vedtager vi reglementer i foreningen? 
  • Hvad kan et reglement indeholde? 
  • Kan vi reagere ved brud på reglementer? 

Dette webinar er det tredje af tre webinarer i serien ”Foreningens dokumenter”. Her kommer vi godt rundt om vedtægterne, husordenen og reglementer, og du kan som bestyrelsesmedlem blive klogere på fx vedtægtsændringer og brud på foreningens regelsæt. Webinarerne er tænkt som sammenhængende oplæg, men det er også muligt at deltage på et af de tre webinarer uafhængigt af de andre: 

Dato: 20/11 Vedtægterne (1/3) Tilmeld dig her 

Dato: 27/11 Husordenen (2/3)  Tilmed dig her 

Dato: 4/12 Reglementer (3/3) 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 04. december 2025
  • 14:00-14:30
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Foreningens dokumenter (3/3): Reglementer

Dialogmøde Aalborg - Kriseparat i foreningen

Kreds Nordjylland inviterer til et dialogmøde hvor aftenens tema vil være, er din forening forberedt?

Vi har inviteret Beredskabsforbundet til at komme og afholde mødet, Kriseparat i jeres andelsboligforening.

Har I en lokal beredskabsplan i jeres andelsboligforening?

En lokal beredskabsplan skal først og fremmest være enkel og overskuelig – og så skal den være jeres egen.

Den skal passe til jeres forening eller fællesskab, for det er jer, der skal bruge den. Det vigtigste er, at alle kender planen og ved, hvad de skal gøre. I skal ikke gå i stå, fordi I er i tvivl om, hvordan en “rigtig” beredskabsplan skal se ud. I sin enkleste form skal planen svare på spørgsmålet: “Hvem gør hvad og hvordan?” I kan starte helt simpelt:

  • Udarbejde en kontaktliste
  • Aftale et samlingssted
  • Aftale, hvem der kan hjælpe med hvad

Derefter kan I udbygge planen, efterhånden som I har behov og lyst.

Så kan I skabe rammerne for et trygt og robust fællesskab. Ved at gøre det let at finde hinanden og koordinere hjælp, når der er brug for det, står I alle mere robust. Det styrker jeres tryghed i hverdagen og under en krise.

Har de enkelte husstande et hjemmeberedskab?

Beredskabet begynder i hjemmet. Hver husstand bør kunne klare sig selv i mindst 3 døgn uden strøm, vand og indkøb. Det betyder fx at have drikkevand, mad, lys, varme og førstehjælpsudstyr på lager. Når den enkelte beboer er forberedt, står hele boligforeningen stærkere – og hjælpen kan bruges der, hvor behovet er størst.

Ud over de gode råd og værktøjer fra Beredskabsforbundet, er der måske i løbet af eftermiddagen dukket yderligere tanker eller ideer op til hvordan man kan hjælpe sig selv og sine naboer.

Måske har jeres forening allerede indført nogle tiltag som I har lyst til dele med andre. Er der noget i jeres forening som kunne være udfordrende i forhold til at kunne implementere et beredskab?

Vi påtænker, mødet også afholdes i 2026, i henholdsvis Hobro og Hjørring/Frederikshavn.

Vi håber I har lyst til at deltage.

Kredsbestyrelsen byder på en kop kaffe, te og en julesmåkage

LÆS MERE
  • 09. december 2025
  • 16:00-18:00
  • Kredsarrangement
  • Kun for medlemmer
  • Nordjylland
Dialogmøde Aalborg - Kriseparat i foreningen

Dialogmøde - Frederikssund - Kriseparathed

Kredsbestyrelsen i ABF Kreds Nordsjælland inviterer til dialogmøde i AB Kildebakken III i Frederikssund.

Temaet er denne gang: KRISEPARATHED om, hvordan foreningerne forbereder sig til uventede situationer.

Vi har inviteret Beredskabsforbundet til at holde oplæg om, hvordan man kan forberede sig til at blive kriseparat.

Efter oplægget skal vi sparre og udveksle erfaringer om, hvad der rører sig i andelsboligforeningerne lige nu fx:

  • Hvordan kan vi som beboere medvirke til, at vore foreninger bliver bedst muligt forberedte på nødsituationer ifb med: Klimaforandringer, og længerevarende strømafbrydelser og digitale nedbrud?
  • Hvordan kan vi sammen udarbejde en beredskabsplan, som tager hensyn til de beboere, derikke er digitale eller som ikke er lette at komme i kontakt med?

Det er vigtigt, at alle er med, så motiver jeres andelshavere til at deltage ved dialogmødet sammen med jer, for det er andelshaverne sammen med bestyrelserne, der sætter rammerne for bestyrelsens arbejde.

Andelshavernes engagement og samarbejde med bestyrelsen spiller en central rolle, når fremtidens udfordringer som fx tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser påvirker infrastrukturen.

Mød op og hør om, hvilke tanker og erfaringer andre har gjort sig om at håndtere uventede situationer og udfordringer.

Ved mødet bliver der serveret kaffe, te, vand og kage.

Vi ser frem til at møde jer!

LÆS MERE
  • 14. januar 2026
  • 19:00-21:45
  • Kredsarrangement
  • Kun for medlemmer
  • Sjælland
Dialogmøde - Frederikssund - Kriseparathed

Professionel administration: Hvordan skaber I et godt samarbejde?

Andelsboligforeninger, der ikke er medlem af ABF, men er interesseret i arrangementet, kan sende en mail til kursus@abf-rep.dk.

Bestyrelsesarbejdet bliver lettere, når foreningen får en professionel administrator. Men hvordan skal bestyrelsen gribe det an, så samarbejdet fungerer bedst muligt? Og hvad skal foreningen være opmærksom på, når der indgås en aftale med en administrator?  

Sammen med Wantzin Ejendomsadvokater afholder ABF dette webinar, så du kan få administrators perspektiv på det vigtige samarbejde mellem administrator og foreningens bestyrelse. Du kan også blive klogere på, hvad man bør være opmærksom på i administrationsaftalen, og hvorfor bestyrelsesarbejdet stadig er afgørende for foreningen.  

Indhold: 

  • Hvordan er opgavefordelingen mellem bestyrelse og administrator? 
  • Hvem har ansvaret, når administrator er professionel?
  • Hvad bør I være opmærksomme på i administrationsaftalen?
  • Hvordan skaber I et godt samarbejde mellem bestyrelsen og administrator? 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 20. januar 2026
  • 17:00-18:00
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Professionel administration: Hvordan skaber I et godt samarbejde?

Dialogmøde - Ringkøbing

Andelsboligforeninger, der ikke er medlem af ABF, men er interesseret i arrangementet, kan sende en mail til kursus@abf-rep.dk.

Kreds Vestjylland inviterer dig og medlemmer af din bestyrelse til dialogmøde for andelsboligforeninger, der ligger i og omkring Ringkøbing.

Dialogmødet er et arrangement, hvor din lokale kredsbestyrelse inviterer lokale ABF-medlemmer og ikke-medlemmer til erfaringsudveksling mellem bestyrelser.

Vi tager sammen fat på det, som ligger jer på sinde, og dialogmødet tager derfor udgangspunkt i jeres hverdag.

Forslag til emner – medbring gerne egne ønsker til drøftelse:

  • Hvordan håndteres f.eks fællesarbejdsdage, vedligeholdelsesplaner og rekruttering af nye bestyrelsesmedlemmer?
  • Hvilke erfaringer har andre foreninger med fællesarealer, dødsboer og konflikthåndtering?
  • Hvad betaler andre foreninger for f.eks forsikringer, administrationsydelser og snerydning?

ABF’s medlemsrådgivning deltager ikke i et dialogmøde. Det er derimod et møde, hvor man kan sparre med hinanden på tværs af andelsboligforeninger.

På mødet kan maks. deltage 3 bestyrelsesmedlemmer per forening.

Kreds Vestjylland byder på en kop kaffe, te med brød.

 

LÆS MERE
  • 24. februar 2026
  • 19:00-21:30
  • Kredsarrangement
  • Kun for medlemmer
  • Midtjylland
Dialogmøde - Ringkøbing

Ny i bestyrelsen

Der kan være mange grunde til at melde sig til bestyrelsesarbejdet i en andelsboligforening, og bestyrelsen skal rumme alt fra den idealistiske sekretær til den formand, der blev mere eller mindre presset ind i rollen på årets generalforsamling. Dette webinar er til det nye bestyrelsesmedlem, der gerne vil have et hurtigt overblik over, hvad rammerne egentlig er for bestyrelsesarbejdet og hvordan man kommer godt i gang. 

Webinaret er en introduktion til bestyrelsens møder, principperne og lovgivningen for bestyrelsesarbejdet, samt bestyrelsens kompetence og opgaver. 

Indhold: 

  • Hvordan kommer I godt i gang med bestyrelsesarbejder? 
  • Hvordan skaber I rammerne for bestyrelsens møder? 
  • Hvilke opgaver skal bestyrelsen tage sig af? 
  • Hvor langt rækker bestyrelsens mandat? 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til kurset. Det er en god idé at koble sig på i god tid, så teknikken er afprøvet og på plads inden start, da kurset starter præcist. ABF yder ikke teknisk support.  

ABF tilbyder også løbende kurser i bestyrelsesarbejde, hvor vi går mere i dybden med bestyrelsens opgaver. 

Underviser: Rådgiver fra ABF 

Tid: 1 time 

Målgruppe: Etagebyggeri og et plans byggeri i hele landet 

 

LÆS MERE
  • 07. maj 2026
  • 15:00-16:00
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Ny i bestyrelsen