Spring navigationen over og gå direkte til indhold

AKTIVITETER

Se vores aktivitetskalender for hele landet.

Du ser alle aktiviteter

Dødsboer

Når en andelshaver afgår ved døden, vil der være en masse spørgsmål, som bestyrelsen skal forholde sig til. På kurset gennemgår vi, hvad bestyrelsen skal være opmærksom på, og hvordan man skal handle og reagere.

Indhold:

  • Hvad er et dødsbo?
  • Hvordan sikrer foreningen sine krav overfor dødsboet?
  • Hvilke rettigheder og pligter har dødsboet overfor foreningen?
  • Hvordan er overdragelsesproceduren ved et dødsbo?

Kurset giver en forståelse af, hvad et dødsbo er, og hvordan man som forening beskytter sine rettigheder, når der er tale om overdragelse i forbindelse med dødsfald.

Kursusmaterialet fremsendes digitalt inden kurset.

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til kurset. Det er en god idé at koble sig på i god tid, så teknikken er afprøvet og på plads inden start, da kurset starter præcist. ABF yder ikke teknisk support.

Pris: 135,00 kr.

Underviser: Jurist fra ABF

Tid: 2 timer

Målgruppe: Etagebyggeri og et plans byggeri i hele landet

LÆS MERE
  • 06. november 2025
  • 16:00-18:00
  • Digitalt kursus
  • Kun for medlemmer
  • Online
Dødsboer

Overdragelse

Når en andelsbolig skal sælges, er det vigtigt, at bestyrelsen er klædt på til at gøre overdragelsen så problemfri som mulig. Kurset er en generel introduktion til overdragelse af andelsboliger. Her kan I lære mere om overdragelsens dokumenter og de forskellige procedurer, som er en del af en overdragelse. 

 Kurset tager udgangspunkt i ABF’s standarddokument ”Overdragelsesprocedure”, og deltagerne vil på kurset blive vejledt i processen trin for trin. 

 Indhold: 

  • Hvad skal bestyrelsen godkende?  
  • Hvem udfylder overdragelsesaftalen og hvordan? 
  • Hvilke dokumenter skal køber have, inden aftalen bliver indgået? 
  • Hvad skal bestyrelsen gøre, hvis køber opdager mangler lige efter overtagelsen? 

Efter kurset har deltagerne fået indsigt i, hvordan overdragelser kan håndteres som en del af den daglige drift og med udgangspunkt i ABF’s standarddokumenter. 

Kursusmaterialet fremsendes digitalt inden kurset.  

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til kurset. Det er en god idé at koble sig på i god tid, så teknikken er afprøvet og på plads inden start, da kurset starter præcist. ABF yder ikke teknisk support.  

Kursusmaterialet fremsendes digitalt.

Pris: 135,00 kr.

Underviser: Rådgiver fra ABF 

Tid: 2½ time 

Målgruppe: Etagebyggeri og et plans byggeri i hele landet 

 

LÆS MERE
  • 11. november 2025
  • 15:00-17:30
  • Digitalt kursus
  • Kun for medlemmer
  • Online
Overdragelse

Digital bogføring II

Mødet er en opfølgning til Digital bogføring I.  
På Digital bogføring II går firmaerne Foreningsadministrator og Web-Regnskab i dybden med deres bogføringsprogrammer, og gennemgår de primære funktionaliteter. Det er ikke en forudsætning at have deltaget i Digital bogføring I for at kunne deltage i Digital bogføring II. 
 
Begge firmaer (Foreningsadministrator og Web-Regnskab) er registrerede på Erhvervsstyrelsens officielle liste over bogføringsprogrammer.  
På mødet gennemgår de to firmaer opbygningen af deres digitale løsninger.  
Målet er, at brugere klædes på til at kunne bogføre digitalt, når kravet træder i kraft 1. januar 2026. 
 
For god ordens skyld skal det understreges, at ABF modtager ikke henvisningsgebyr eller har andre indtægter fra firmaerne. De to firmaer er udelukkende valgt på baggrund af deres brugervenlighed, og begge systemer har integreret ABF’s kontoplan i deres løsninger.   

Indhold:  

  • Hvordan opretter foreningen sig som bruger? 
  • Hvordan bruger medlemmer ABF's kontoplan i de to systemer? 
  • Hvordan kan man kontere udlæg og registrere bilag? 
  • Kan foreningens og revisors system "tale sammen"? 

 På ABF’s hjemmeside finder I links til de to programmer, hvis I ønsker at undersøge bogføringsprogrammerne forud for mødet. https://www.abf-rep.dk/radgivning/lov-og-fakta/digital-bogforing/

  Det vil være muligt at stille spørgsmål undervejs.

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 12. november 2025
  • 15:00-16:00
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Digital bogføring II

Dialogmøde: Det grønne fællesskab - Sorø

Andelsboligforeninger der ikke er medlem af ABF, men er interesseret i arrangementet, kan sende en mail til kursus@abf-rep.dk.

Kreds Vestsjælland inviterer dig og medlemmer af din bestyrelse til dialogmøde for andelsboligforeninger, der ligger i og omkring Sorø og Holbæk.

Dialogmødet er et arrangement, hvor din lokale kredsbestyrelse inviterer lokale ABF-medlemmer og ikke-medlemmer til erfaringsudveksling mellem bestyrelser.

Vi har inviteret Signe Schrøder fra Grønne Nabofællesskaber til at komme og holde et oplæg på mødet. Signe er organisator i Sorø.

Indhold:

  • Det grønne fællesskab.
  • Eksempler på hvilke områder der allerede sat igang, f.eks Sorø Mums, klædeskabet, fællesspisning m.m.
  • Hvordan kommer man i gang?

ABF’s medlemsrådgivning deltager ikke i et dialogmøde. Det er derimod et møde, hvor man kan sparre med hinanden på tværs af andelsboligforeninger.

Kreds Vestsjælland byder på en kop kaffe, te og kage.

 

 

LÆS MERE
  • 12. november 2025
  • 18:30-21:00
  • Kredsarrangement
  • Kun for medlemmer
  • Sjælland
Dialogmøde: Det grønne fællesskab - Sorø

Dialogmøde - Borup

ABF kreds Midtsjælland inviterer til dialogmøde med temaet, hvorfor andelsbolig?

Andelsboligen ligger som boform mellem lejer og ejer med sit fælles ejerskab af ejendommen, den demokratiske beslutningsproces og en højere grad af socialt samspil mellem beboerne.

Hvordan sælger vi det til kommende andelshavere, efterlever det i en travl hverdag og får andelshaverne op af lænestolen?

Del din forenings erfaringer og udfordringer og hør om andres på dette dialog møde.

Alle emner er velkomne, men vi vil gerne tage udgangspunkt i temaet, hvorfor andelsbolig?

ABF´s medlemsrådgivning vil deltage digitalt i en del af dialogmødet.

Kreds Midtsjælland byder på en kop kaffe

LÆS MERE
  • 13. november 2025
  • 17:00-20:00
  • Kredsarrangement
  • Kun for medlemmer
  • Sjælland
Dialogmøde - Borup

Foreningens dokumenter (1/3): Vedtægterne

Vedtægterne sikrer en klar ramme for, hvordan foreningen drives, og hvordan beslutninger træffes. Vedtægterne fastlægger rettigheder og pligter, og ansvarsfordelingen mellem andelsboligforeningen og andelshaveren. Men hvordan griber foreningen det an, hvis I gerne vil ændre på vedtægterne? Og hvad kan I gøre, når vedtægterne ikke bliver overholdt? 

Webinaret har fokus på vedtægternes betydning, hvordan de kan opdateres, og hvilke overvejelser foreningen bør gøre sig for at sikre, at vedtægterne altid passer til foreningens behov.  

Indhold: 

  • Hvorfor er det vigtigt med opdaterede vedtægter i foreningen? 
  • Hvordan vedtages og ændres vedtægter i foreningen? 
  • Hvad er forskellen på vedtægterne og en husorden? 
  • Hvad er sanktionsmulighederne, når vedtægterne ikke bliver overholdt? 

Dette webinar er det første af tre webinarer i serien ”Foreningens dokumenter”. Her kommer vi godt rundt om vedtægterne, husordenen og reglementer, og du kan som bestyrelsesmedlem blive klogere på fx vedtægtsændringer og brud på foreningens regelsæt. Webinarerne er tænkt som sammenhængende oplæg, men det er også muligt at deltage på et af de tre webinarer uafhængigt af de andre: 

Dato: 20/11 Vedtægterne (1/3) 

Dato: 27/11 Husordenen (2/3)  Tilmed dig her 

Dato: 4/12 Reglementer (3/3)  Tilmeld dg her 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 20. november 2025
  • 14:00-14:30
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Foreningens dokumenter (1/3): Vedtægterne

Foreningens dokumenter (2/3): Husordenen

 

En husorden er et vigtigt værktøj i foreningen, både for at sikre et godt naboskab, til at forebygge konflikter, og til at fastsætte et skræddersyet regelsæt, der passer til foreningen. Hvor vedtægterne er det juridiske grundlag mellem andelsboligforeningen og andelshaverne, er husordenen i højere grad rammerne for samværet mellem beboerne. 

Webinaret har fokus på udarbejdelsen og anvendelsen af en husorden, samt hvilke overvejelser foreningen bør gøre sig i forhold til, hvad der kan reguleres og håndhæves i en husorden. 

Indhold: 

  • Hvorfor er det vigtigt med en husorden? 
  • Hvilke områder egner sig til at blive reguleret i en husorden? 
  • Hvordan udarbejder og vedtager man en husorden? 
  • Hvad gør man, hvis der sker brud på husordenen? 

Dette webinar er det andet af tre webinarer i serien ”Foreningens dokumenter”. Her kommer vi godt rundt om vedtægterne, husordenen og reglementer, og du kan som bestyrelsesmedlem blive klogere på fx vedtægtsændringer og brud på foreningens regelsæt. Webinarerne er tænkt som sammenhængende oplæg, men det er også muligt at deltage på et af de tre webinarer uafhængigt af de andre: 

Dato: 20/11 Vedtægterne (1/3) Tilmeld dig her

Dato: 27/11 Husordenen (2/3) 

Dato: 4/12 Reglementer (3/3)  Tilmeld dg her 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 27. november 2025
  • 14:00-14:30
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Foreningens dokumenter (2/3): Husordenen

Foreningens dokumenter (3/3): Reglementer

Et reglement er et regelsæt på et bestemt område, der beskriver, hvordan andelshaverne kan eller skal handle. Reglementer kan være med til, at alle på det pågældende område agerer inden for de samme rammer, og dermed skabe ensartethed. Et reglement kan eksempelvis fastsætte regler for, hvordan en udestue skal bygges, eller hvordan brug af fælleshuset skal foregå. 

Webinaret har fokus på reglementers betydning, hvordan de kan opdateres, og hvilke overvejelser foreningen bør gøre sig for at sikre, at foreningens reglementer altid passer til foreningens behov.  

Indhold: 

  • Hvorfor kan det være en god idé med reglementer i foreningen? 
  • Hvordan vedtager vi reglementer i foreningen? 
  • Hvad kan et reglement indeholde? 
  • Kan vi reagere ved brud på reglementer? 

Dette webinar er det tredje af tre webinarer i serien ”Foreningens dokumenter”. Her kommer vi godt rundt om vedtægterne, husordenen og reglementer, og du kan som bestyrelsesmedlem blive klogere på fx vedtægtsændringer og brud på foreningens regelsæt. Webinarerne er tænkt som sammenhængende oplæg, men det er også muligt at deltage på et af de tre webinarer uafhængigt af de andre: 

Dato: 20/11 Vedtægterne (1/3) Tilmeld dig her 

Dato: 27/11 Husordenen (2/3)  Tilmed dig her 

Dato: 4/12 Reglementer (3/3) 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 04. december 2025
  • 14:00-14:30
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Foreningens dokumenter (3/3): Reglementer