Spring navigationen over og gå direkte til indhold

AKTIVITETER

Se vores aktivitetskalender for hele landet.

Du ser alle aktiviteter

Foreningens dokumenter (3/3): Reglementer

Et reglement er et regelsæt på et bestemt område, der beskriver, hvordan andelshaverne kan eller skal handle. Reglementer kan være med til, at alle på det pågældende område agerer inden for de samme rammer, og dermed skabe ensartethed. Et reglement kan eksempelvis fastsætte regler for, hvordan en udestue skal bygges, eller hvordan brug af fælleshuset skal foregå. 

Webinaret har fokus på reglementers betydning, hvordan de kan opdateres, og hvilke overvejelser foreningen bør gøre sig for at sikre, at foreningens reglementer altid passer til foreningens behov.  

Indhold: 

  • Hvorfor kan det være en god idé med reglementer i foreningen? 
  • Hvordan vedtager vi reglementer i foreningen? 
  • Hvad kan et reglement indeholde? 
  • Kan vi reagere ved brud på reglementer? 

Dette webinar er det tredje af tre webinarer i serien ”Foreningens dokumenter”. Her kommer vi godt rundt om vedtægterne, husordenen og reglementer, og du kan som bestyrelsesmedlem blive klogere på fx vedtægtsændringer og brud på foreningens regelsæt. Webinarerne er tænkt som sammenhængende oplæg, men det er også muligt at deltage på et af de tre webinarer uafhængigt af de andre: 

Dato: 20/11 Vedtægterne (1/3) Tilmeld dig her 

Dato: 27/11 Husordenen (2/3)  Tilmed dig her 

Dato: 4/12 Reglementer (3/3) 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 04. december 2025
  • 14:00-14:30
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Foreningens dokumenter (3/3): Reglementer

Dialogmøde - Aalborg: Kriseparat i foreningen

Kreds Nordjylland inviterer til et dialogmøde hvor aftenens tema vil være, er din forening forberedt?

Vi har inviteret Beredskabsforbundet til at komme og afholde mødet, Kriseparat i jeres andelsboligforening.

Har I en lokal beredskabsplan i jeres andelsboligforening?

En lokal beredskabsplan skal først og fremmest være enkel og overskuelig – og så skal den være jeres egen.

Den skal passe til jeres forening eller fællesskab, for det er jer, der skal bruge den. Det vigtigste er, at alle kender planen og ved, hvad de skal gøre. I skal ikke gå i stå, fordi I er i tvivl om, hvordan en “rigtig” beredskabsplan skal se ud. I sin enkleste form skal planen svare på spørgsmålet: “Hvem gør hvad og hvordan?” I kan starte helt simpelt:

  • Udarbejde en kontaktliste
  • Aftale et samlingssted
  • Aftale, hvem der kan hjælpe med hvad

Derefter kan I udbygge planen, efterhånden som I har behov og lyst.

Så kan I skabe rammerne for et trygt og robust fællesskab. Ved at gøre det let at finde hinanden og koordinere hjælp, når der er brug for det, står I alle mere robust. Det styrker jeres tryghed i hverdagen og under en krise.

Har de enkelte husstande et hjemmeberedskab?

Beredskabet begynder i hjemmet. Hver husstand bør kunne klare sig selv i mindst 3 døgn uden strøm, vand og indkøb. Det betyder fx at have drikkevand, mad, lys, varme og førstehjælpsudstyr på lager. Når den enkelte beboer er forberedt, står hele boligforeningen stærkere – og hjælpen kan bruges der, hvor behovet er størst.

Ud over de gode råd og værktøjer fra Beredskabsforbundet, er der måske i løbet af eftermiddagen dukket yderligere tanker eller ideer op til hvordan man kan hjælpe sig selv og sine naboer.

Måske har jeres forening allerede indført nogle tiltag som I har lyst til dele med andre. Er der noget i jeres forening som kunne være udfordrende i forhold til at kunne implementere et beredskab?

Vi påtænker, mødet også afholdes i 2026, i henholdsvis Hobro og Hjørring/Frederikshavn.

Vi håber I har lyst til at deltage.

Kredsbestyrelsen byder på en kop kaffe, te og en julesmåkage

LÆS MERE
  • 09. december 2025
  • 16:00-18:00
  • Kredsarrangement
  • Kun for medlemmer
  • Nordjylland
Dialogmøde - Aalborg: Kriseparat i foreningen

Dialogmøde - Frederikssund - Kriseparathed

Kredsbestyrelsen i ABF Kreds Nordsjælland inviterer til dialogmøde i AB Kildebakken III i Frederikssund.

Temaet er denne gang: KRISEPARATHED om, hvordan foreningerne forbereder sig til uventede situationer.

Vi har inviteret Beredskabsforbundet til at holde oplæg om, hvordan man kan forberede sig til at blive kriseparat.

Efter oplægget skal vi sparre og udveksle erfaringer om, hvad der rører sig i andelsboligforeningerne lige nu fx:

  • Hvordan kan vi som beboere medvirke til, at vore foreninger bliver bedst muligt forberedte på nødsituationer ifb med: Klimaforandringer, og længerevarende strømafbrydelser og digitale nedbrud?
  • Hvordan kan vi sammen udarbejde en beredskabsplan, som tager hensyn til de beboere, derikke er digitale eller som ikke er lette at komme i kontakt med?

Det er vigtigt, at alle er med, så motiver jeres andelshavere til at deltage ved dialogmødet sammen med jer, for det er andelshaverne sammen med bestyrelserne, der sætter rammerne for bestyrelsens arbejde.

Andelshavernes engagement og samarbejde med bestyrelsen spiller en central rolle, når fremtidens udfordringer som fx tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser påvirker infrastrukturen.

Mød op og hør om, hvilke tanker og erfaringer andre har gjort sig om at håndtere uventede situationer og udfordringer.

Ved mødet bliver der serveret kaffe, te, vand og kage.

Vi ser frem til at møde jer!

LÆS MERE
  • 14. januar 2026
  • 19:00-21:45
  • Kredsarrangement
  • Kun for medlemmer
  • Sjælland
Dialogmøde - Frederikssund - Kriseparathed

Den gode generalforsamling 1/4: Sådan bliver I klar

Det hedder sig at generalforsamlingen er andelsboligforeningens øverste myndighed – men hvad betyder det egentlig? Hvordan sikrer man sig at generalforsamlingen forløber som smurt, og at der bliver truffet gyldige beslutninger på mødet?  

Dette webinar er det første af fire webinarer i serien ”Den gode generalforsamling”. Her bliver du gennem fire webinarer klædt godt på som bestyrelsesmedlem til dine opgaver både før, under og efter generalforsamlingen – og du får svar på de vigtigste spørgsmål man kan brænde inde med som bestyrelsesmedlem, der skal være med til at afvikle en generalforsamling. 

Webinarerne er tænkt som sammenhængende oplæg, men det er også muligt at deltage på et af de fire webinarer uafhængigt af hinanden: 

Dato: 22/01 Økonomi og ansvar på generalforsamlingen (2/4) Tilmeld dig her 

Dato: 29/01 Forslag og flertal på generalforsamlingen (3/4) Tilmeld dig her 

Dato: 05/02 Dirigentens rolle på generalforsamlingen (4/4) Tilmeld dig her 

 

Deltag i webinaret den gode generalforsamling – sådan bliver I klar, og bliv klogere på: 

  • Hvad er generalforsamlingens funktion for foreningen? 
  • Hvad er bestyrelsens rolle i forbindelse med generalforsamlingens indkaldelse? 
  • Hvad skal I have på plads i planlægningen, og hvordan sikrer I jer, at generalforsamlingen forløber godt? 
     

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 15. januar 2026
  • 10:00-10:30
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Den gode generalforsamling 1/4: Sådan bliver I klar

Professionel administration: Hvordan skaber I et godt samarbejde?

Andelsboligforeninger, der ikke er medlem af ABF, men er interesseret i arrangementet, kan sende en mail til kursus@abf-rep.dk.

Bestyrelsesarbejdet bliver lettere, når foreningen får en professionel administrator. Men hvordan skal bestyrelsen gribe det an, så samarbejdet fungerer bedst muligt? Og hvad skal foreningen være opmærksom på, når der indgås en aftale med en administrator?  

Sammen med Wantzin Ejendomsadvokater afholder ABF dette webinar, så du kan få administrators perspektiv på det vigtige samarbejde mellem administrator og foreningens bestyrelse. Du kan også blive klogere på, hvad man bør være opmærksom på i administrationsaftalen, og hvorfor bestyrelsesarbejdet stadig er afgørende for foreningen.  

Indhold: 

  • Hvordan er opgavefordelingen mellem bestyrelse og administrator? 
  • Hvem har ansvaret, når administrator er professionel?
  • Hvad bør I være opmærksomme på i administrationsaftalen?
  • Hvordan skaber I et godt samarbejde mellem bestyrelsen og administrator? 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 20. januar 2026
  • 17:00-18:00
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Professionel administration: Hvordan skaber I et godt samarbejde?

Den gode generalforsamling 2/4: Økonomi og ansvar på generalforsamlingen

Som bestyrelsesmedlem kan man blive overvældet ved tanken om at få ansvar for overblikket over foreningens finansielle forhold. Mange uddelegerer nogle af opgaverne til professionelle aktører, men når det kommer til generalforsamlingen, er der opgaver og ansvar, som ikke kan uddelegeres. 

Dette webinar er det andet af fire webinarer i serien ”Den gode generalforsamling”. Her bliver du gennem fire webinarer klædt godt på som bestyrelsesmedlem til dine opgaver både før, under og efter generalforsamlingen – og du får svar på de vigtigste spørgsmål man kan brænde inde med som bestyrelsesmedlem. Du kan vælge at deltage på alle eller enkelte af webinarerne i serien. Se de andre arrangementer her: 

 Dato: 15/01 Generalforsamlingen – sådan bliver I klar (1/4)  Tilmeld dig her 

Dato: 29/01 Forslag og flertal på generalforsamlingen (3/4) Tilmeld dig her 

Dato: 05/02 Dirigentens rolle på generalforsamlingen (4/4) Tilmeld dig her 

 

På dette webinar bliver du klogere på: 

  • Hvilke forhold i økonomien skal bestyrelsen tage stilling til inden generalforsamlingen?  
  • Hvad er bestyrelsens ansvar i forhold til budget, årsrapport og henlæggelser? 
  • Hvilke elementer skal indgå i foreningens budget og årsrapport, og er det nødvendigt at bruge revisor? 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 22. januar 2026
  • 10:00-10:30
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Den gode generalforsamling 2/4: Økonomi og ansvar på generalforsamlingen

Den gode generalforsamling 3/4: Forslag og flertal på generalforsamlingen

Generalforsamlingen er andelsboligforeningens øverste myndighed – men hvad betyder det egentlig? Hvordan sikrer man sig at der bliver truffet gyldige beslutninger på mødet, og hvornår er der brug for en ekstraordinær generalforsamling?  

Dette webinar er det tredje af fire webinarer i serien ”Den gode generalforsamling”. Her bliver du gennem fire webinarer klædt godt på som bestyrelsesmedlem til dine opgaver både før, under og efter generalforsamlingen – og du får svar på de vigtigste spørgsmål man kan brænde inde med som bestyrelsesmedlem. Du kan vælge at deltage på alle eller enkelte af webinarerne i serien. Se de andre arrangementer her: 

Dato: 15/01 Generalforsamlingen – sådan bliver I klar (1/4)  Tilmeld dig her 

Dato: 22/01 Økonomi og ansvar på generalforsamlingen (2/4) Tilmeld dig her 

Dato: 05/02 Dirigentens rolle på generalforsamlingen (4/4) Tilmeld dig her 

 

Deltag i webinaret og bliv klogere på: 

  • Hvordan stiller man forslag på generalforsamlingen, og kan nye forslag stilles undervejs? 
  • Hvordan er reglerne for behandling af forslag, og hvilket flertal gælder ved forslag? 
  • Hvornår er en ekstraordinær generalforsamling nødvendig? 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 29. januar 2026
  • 10:00-10:30
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Den gode generalforsamling 3/4: Forslag og flertal på generalforsamlingen

Andelsboligdag København

ABF byder velkommen til årets andelsboligdag 2026 i København. Dagen, hvor foreningerne samles for at få ny faglig indsigt, inspiration til foreningslivet, netværke og udveksle erfaringer.

På dagen får I den nyeste opdaterede viden om grundvurderinger og mulighederne ved tagboliger – konkrete redskaber, der gør det lettere at navigere i foreningsarbejdet og træffe velovervejede beslutninger om nye projekter.

Samtidig sætter vi fokus på fællesskabet: Hvordan skaber man stærke relationer og konstruktiv kommunikation, når forskellige holdninger og forventninger kan føre til misforståelser? Gennem oplæg om konflikthåndtering, generationsforståelse og sjove indslag som generationsbanko, får I konkrete værktøjer til at styrke samarbejdet i foreningen.

Undervejs er der rig mulighed for at møde udstillere, netværke med andre bestyrelsesmedlemmer og andelshavere, og hente inspiration til nye løsninger og idéer.

Program: 

Kl. 10.30 - 11.00: Mød udstillerne  
Start dagen med en kop kaffe og en snak med de spændende udstillere. 

Kl. 11.00 - 11.10: Velkomst  
ABF byder velkommen til en dag med faglige oplæg, debat, netværk og masser af inspiration. 

Kl. 11.10 - 11.30: Grundvurderinger 
Foreløbige vurderinger, reguleringer og indekseringer – hvad er status egentlig på grundvurderingerne, og hvad skal man som forening være opmærksom på, hvis man ikke er enig med Vurderingsstyrelsen?  

Kl. 11.30 - 12.00: Præsentation af udstillere 
Mød dagens udstillere, når de hver især indtager scenen, og på få minutter giver en præsentation af deres produkter, idéer og løsninger til andelsboligforeninger. Det bliver kort, men med klare pointer – og stof til eftertanke.  

Kl. 12.00 - 13.00: Frokostpause og mød udstillerne  
Nyd en god frokost og få en snak med både udstillere, ABF og andre engagerede andelshavere. 

Kl. 13.00 - 14.00: Styrket fællesskab og konstruktiv konflikthåndtering 
Hvordan skaber vi et stærkt fællesskab, når kommunikationsformer og forskellige holdninger og forventninger nogle gange kan føre til misforståelser og uenigheder? Oplægget giver konkrete værktøjer til at forebygge og håndtere konflikter i foreningen, så samarbejdet styrkes, og alle parter føler sig hørt og respekteret. 

Kl. 14.00 - 14:45: Kaffepause og mød udstillerne
Tid til en pause, snak og måske en kage – og lidt mere inspiration.

Kl. 14:45 - 15.00:  Generationsbanko: Kender du typen?
En tommelfinger i vejret eller lange beskeder med både komma og punktum – hvilken generation er afsenderen? Gæt med i vores generationsbanko med glimt i øjet.  

Kl. 15:00 - 15.45:  Tagboliger - økonomi, bæredygtighed og de vigtige overvejelser
Udnyttelse af tagetagen til flere boliger kan være en godt for økonomien i den enkelte forening, men også bidrage til at mindske boligmangel på en bæredygtig måde, da man udnytter den eksisterende boligmasse. Men det er ikke helt ukompliceret at gå til, så hvad bør man overveje, inden man vedtager et projekt?  

Kl. 15.45 - 16.00: Tak for i dag.    

LÆS MERE
  • 31. januar 2026
  • 10:30-16:00
  • Andelsboligdag
  • Kun for medlemmer
  • Hovedstad
Andelsboligdag København