Spring navigationen over og gå direkte til indhold

AKTIVITETER

Se vores aktivitetskalender for hele landet.

Du ser alle aktiviteter

Foreningens dokumenter (1/3): Vedtægterne

Vedtægterne sikrer en klar ramme for, hvordan foreningen drives, og hvordan beslutninger træffes. Vedtægterne fastlægger rettigheder og pligter, og ansvarsfordelingen mellem andelsboligforeningen og andelshaveren. Men hvordan griber foreningen det an, hvis I gerne vil ændre på vedtægterne? Og hvad kan I gøre, når vedtægterne ikke bliver overholdt? 

Webinaret har fokus på vedtægternes betydning, hvordan de kan opdateres, og hvilke overvejelser foreningen bør gøre sig for at sikre, at vedtægterne altid passer til foreningens behov.  

Indhold: 

  • Hvorfor er det vigtigt med opdaterede vedtægter i foreningen? 
  • Hvordan vedtages og ændres vedtægter i foreningen? 
  • Hvad er forskellen på vedtægterne og en husorden? 
  • Hvad er sanktionsmulighederne, når vedtægterne ikke bliver overholdt? 

Dette webinar er det første af tre webinarer i serien ”Foreningens dokumenter”. Her kommer vi godt rundt om vedtægterne, husordenen og reglementer, og du kan som bestyrelsesmedlem blive klogere på fx vedtægtsændringer og brud på foreningens regelsæt. Webinarerne er tænkt som sammenhængende oplæg, men det er også muligt at deltage på et af de tre webinarer uafhængigt af de andre: 

Dato: 20/11 Vedtægterne (1/3) 

Dato: 27/11 Husordenen (2/3)  Tilmed dig her 

Dato: 4/12 Reglementer (3/3)  Tilmeld dg her 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 20. november 2025
  • 14:00-14:30
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Foreningens dokumenter (1/3): Vedtægterne

Foreningens dokumenter (2/3): Husordenen

 

En husorden er et vigtigt værktøj i foreningen, både for at sikre et godt naboskab, til at forebygge konflikter, og til at fastsætte et skræddersyet regelsæt, der passer til foreningen. Hvor vedtægterne er det juridiske grundlag mellem andelsboligforeningen og andelshaverne, er husordenen i højere grad rammerne for samværet mellem beboerne. 

Webinaret har fokus på udarbejdelsen og anvendelsen af en husorden, samt hvilke overvejelser foreningen bør gøre sig i forhold til, hvad der kan reguleres og håndhæves i en husorden. 

Indhold: 

  • Hvorfor er det vigtigt med en husorden? 
  • Hvilke områder egner sig til at blive reguleret i en husorden? 
  • Hvordan udarbejder og vedtager man en husorden? 
  • Hvad gør man, hvis der sker brud på husordenen? 

Dette webinar er det andet af tre webinarer i serien ”Foreningens dokumenter”. Her kommer vi godt rundt om vedtægterne, husordenen og reglementer, og du kan som bestyrelsesmedlem blive klogere på fx vedtægtsændringer og brud på foreningens regelsæt. Webinarerne er tænkt som sammenhængende oplæg, men det er også muligt at deltage på et af de tre webinarer uafhængigt af de andre: 

Dato: 20/11 Vedtægterne (1/3) Tilmeld dig her

Dato: 27/11 Husordenen (2/3) 

Dato: 4/12 Reglementer (3/3)  Tilmeld dg her 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 27. november 2025
  • 14:00-14:30
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Foreningens dokumenter (2/3): Husordenen

Foreningens dokumenter (3/3): Reglementer

Et reglement er et regelsæt på et bestemt område, der beskriver, hvordan andelshaverne kan eller skal handle. Reglementer kan være med til, at alle på det pågældende område agerer inden for de samme rammer, og dermed skabe ensartethed. Et reglement kan eksempelvis fastsætte regler for, hvordan en udestue skal bygges, eller hvordan brug af fælleshuset skal foregå. 

Webinaret har fokus på reglementers betydning, hvordan de kan opdateres, og hvilke overvejelser foreningen bør gøre sig for at sikre, at foreningens reglementer altid passer til foreningens behov.  

Indhold: 

  • Hvorfor kan det være en god idé med reglementer i foreningen? 
  • Hvordan vedtager vi reglementer i foreningen? 
  • Hvad kan et reglement indeholde? 
  • Kan vi reagere ved brud på reglementer? 

Dette webinar er det tredje af tre webinarer i serien ”Foreningens dokumenter”. Her kommer vi godt rundt om vedtægterne, husordenen og reglementer, og du kan som bestyrelsesmedlem blive klogere på fx vedtægtsændringer og brud på foreningens regelsæt. Webinarerne er tænkt som sammenhængende oplæg, men det er også muligt at deltage på et af de tre webinarer uafhængigt af de andre: 

Dato: 20/11 Vedtægterne (1/3) Tilmeld dig her 

Dato: 27/11 Husordenen (2/3)  Tilmed dig her 

Dato: 4/12 Reglementer (3/3) 

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 04. december 2025
  • 14:00-14:30
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Foreningens dokumenter (3/3): Reglementer

Dialogmøde Aalborg - Kriseparat i foreningen

Kreds Nordjylland inviterer til et dialogmøde hvor aftenens tema vil være, er din forening forberedt?

Vi har inviteret Beredskabsforbundet til at komme og afholde mødet, Kriseparat i jeres andelsboligforening.

Har I en lokal beredskabsplan i jeres andelsboligforening?

En lokal beredskabsplan skal først og fremmest være enkel og overskuelig – og så skal den være jeres egen.

Den skal passe til jeres forening eller fællesskab, for det er jer, der skal bruge den. Det vigtigste er, at alle kender planen og ved, hvad de skal gøre. I skal ikke gå i stå, fordi I er i tvivl om, hvordan en “rigtig” beredskabsplan skal se ud. I sin enkleste form skal planen svare på spørgsmålet: “Hvem gør hvad og hvordan?” I kan starte helt simpelt:

  • Udarbejde en kontaktliste
  • Aftale et samlingssted
  • Aftale, hvem der kan hjælpe med hvad

Derefter kan I udbygge planen, efterhånden som I har behov og lyst.

Så kan I skabe rammerne for et trygt og robust fællesskab. Ved at gøre det let at finde hinanden og koordinere hjælp, når der er brug for det, står I alle mere robust. Det styrker jeres tryghed i hverdagen og under en krise.

Har de enkelte husstande et hjemmeberedskab?

Beredskabet begynder i hjemmet. Hver husstand bør kunne klare sig selv i mindst 3 døgn uden strøm, vand og indkøb. Det betyder fx at have drikkevand, mad, lys, varme og førstehjælpsudstyr på lager. Når den enkelte beboer er forberedt, står hele boligforeningen stærkere – og hjælpen kan bruges der, hvor behovet er størst.

Ud over de gode råd og værktøjer fra Beredskabsforbundet, er der måske i løbet af eftermiddagen dukket yderligere tanker eller ideer op til hvordan man kan hjælpe sig selv og sine naboer.

Måske har jeres forening allerede indført nogle tiltag som I har lyst til dele med andre. Er der noget i jeres forening som kunne være udfordrende i forhold til at kunne implementere et beredskab?

Vi påtænker, mødet også afholdes i 2026, i henholdsvis Hobro og Hjørring/Frederikshavn.

Vi håber I har lyst til at deltage.

Kredsbestyrelsen byder på en kop kaffe, te og en julesmåkage

LÆS MERE
  • 09. december 2025
  • 16:00-18:00
  • Kredsarrangement
  • Kun for medlemmer
  • Nordjylland
Dialogmøde Aalborg - Kriseparat i foreningen