Spring navigationen over og gå direkte til indhold
NYHEDER

Drifts- og vedligeholdelsesplan kan styre jeres økonomi

Hurtige, dyre lån og stigende boligafgifter er en reel risiko, når jeres ejendom pludselig står over for større renoveringer. Men med en drifts- og vedligeholdelsesplan, kan I lettere styre både ejendom og økonomi.

DEL ARTIKEL


Pludselig var der hul i taget. Ingen havde opdaget noget, før en andelshaver havde en stor, mørk plet i loftet fra vandskaden. Et hurtigt lån. Høj rente. Ventetid på håndværkere og ingen tid til at få flere tilbud. Resultatet er en gæld, faldende andelsværdier og forhøjet boligafgift til følge.
Det kan gå rigtig galt, hvis andelsboligforeningens ejendom ikke bliver tjekket og vedligeholdt, men havde foreningen haft en ordentlig drifts- og vedligeholdelsesplan, kunne man have lavet henlæggelser, sparet op og planlagt, så taget var blevet skiftet i tide. Desværre er det langt fra alle andelsboligforeninger, der reelt har styr på deres ejendoms tilstand - og det kan koste rigtig dyrt.

- Mange tænker måske ikke over drift og vedligehold i det daglige, men først når der opstår skader, eller noget går i stykker - men så er det altså for sent, at lave en plan, fortæller Karina Egholm, der er økonomisk rådgiver hos ABF.

- En drifts- og vedligeholdelsesplan er derfor et helt nødvendigt styringsværktøj for at passe ejendommen - også i forhold til at styre økonomien, tilføjer hun.

Hænger sammen
Det er nemlig ikke alle der tænker over hvor meget andelshavernes og foreningens økonomi faktisk hænger sammen med drifts- og vedligeholdelsesplanen. Men ofte er andelsboligforeningens vigtigste værdi og største udgift netop ejendommen. Så hvis man får tilpasset og planlagt udgifterne til at passe og vedligeholde sin ejendom i god tid ved hjælp af en opdateret drifts- og vedligeholdelsesplan, så ved man, hvad der kommer af udgifter. På den måde kan man i god tid vælge, hvordan man vil finansiere vinduesrenoveringen, udskiftning af taget, eller hvad der nu kommer. Samtidig kan en mere langsigtet planlægning, også være en stor hjælp ift. de foreninger, der ønsker at klare forbedringer på boligerne, som også gavner klimaet.

- Når man får lavet en drifts- og vedligeholdelsesplan, så gennemgår de hele ejendommen - både det ydre og indre - og så får man en oversigt over hvor lang tid de enkelte bygningsdele kan holde og hvornår de bør skiftes eller vedligeholdes, siger Karina Egholm.

Hun fortsætter:
- Når man så kan se, at eksempelvis taget skal udskiftes i løbet af de næste fem år, så har foreningen mulighed for at beslutte hvordan man vil finansiere det og kan gøre det i god tid, siger hun og fremhæver, at man samtidig kan tage stilling til, om der f.eks. skal solceller på taget, da der kan være en besparelse på at gøre flere ting samtidig.

I forhold til økonomien betyder det konkret at foreningen kan lave henlæggelser i deres regnskab, de kan planlægge lån eller låneomlægninger eller de kan spare op ved eksempelvis at hæve boligafgiften gradvis. På den måde har man pengene klar, så udgiften bliver ikke et chok for andelshaverne, når noget skal laves og pengene skal findes i en ruf. Det giver mulighed for at planlægge, så man både kan holde andelsværdierne og boligafgiften nogenlunde stabil.

Vigtig for finansieringen
Det er dog ikke kun for de nuværende andelshavere, at drifts- og vedligeholdelsesplanen er vigtig. Ofte vil en bank og et finansieringsinstitut også kigge på om jeres forening har en plan for drift og vedligehold, hvis de skal yde lån. Det har derfor også betydning, når der skal sælges andelsboliger i jeres forening.

- Der er ingen der kan lide uforudsete udgifter - hverken andelshavere eller långivere - og dem kan man minimere med en god drifts- og vedligeholdelsesplan, siger Karina Egholm, der som økonomisk rådgiver, ofte taler med foreninger, der ikke har en drifts- og vedligeholdelsesplan.

- De har måske ikke tænkt, at det var nødvendigt, men i forhold til hvad det koster at få lavet en, så kan det være godt givet ud. Samtidig er foreningen ikke pligtig til at følge vedligeholdelsesplanen, så man bliver ikke påtvunget at lave det, der står, selvom det naturligvis er en god idé, siger hun.

Derfor er opfordringen fra ABF også, at hvis I ikke allerede har en drifts- og vedligeholdelsesplan, så bør I få lavet en.

Herunder kan du læse spørgsmål/svar om drifts- og vedligeholdelsesplanen.

Derudover har ABF har hvert år webinarer om netop dette.
Næste gang er den 28. september 2023.

November måned byder også på en række Mød Eksperterne-arrangementer i hele landet, hvor det blandt andet også handler om drifts- og vedligeholdelsesplaner.

Se Mød Eksperterne-arrangementerne herunder:

Spørgsmål/svar om drifts- og vedligeholdelsesplanen

Klik på pilen for at åbne og lukke boksen med spørgsmål og svar om drifts- og vedligeholdelsesplaner