Spring navigationen over og gå direkte til indhold
PRESSEMEDDELELSER

Andelsboliger, som vi kender dem, ER fremtiden!

Andelsboliger er hverken ejerboliger eller noget der minder om almene boliger. - Og det skal det heller ikke være i fremtiden!

DEL ARTIKEL

Andelsboligen er en helt unik og nødvendig boligform, hvor gode, velholdte boliger, tryghed og bæredygtighed er i fokus – og det skal der ikke ændres på. Der var fuld opbakning fra andelshavere i hele landet, da andelsboligernes organisation, ABF, havde landsmøde i weekenden.

De private andelsboligforeninger slog lørdag d. 1. oktober 2022 fast, at man ikke skal pille for meget ved deres boligform, som en del politikere ellers taler om i øjeblikket. Det skete i Odense, hvor ABF, de private andelsboligers organisation, afholdt landsmøde. Her blev ABF’s nye principprogram også vedtaget, og der blev her både slået ring om maksimalpris-princippet og foreningernes selvbestemmelse.

- Den demokratiske medbestemmelse og friheden for den enkelte andelsboligforening er en kerneværdi for os. Det er der ingen udefra, som skal ændre på, og det vil ABF værne om, siger Hans Erik Lund, som i lørdags blev genvalgt til landsformand i ABF.

Netop foreningernes frihed til selv at kunne bestemme over deres forening har på det seneste været under angreb fra regeringen og dens støttepartier SF og Ø, som har beskyldt andelsboligforeningerne for at være ”spekulanter”. Derfor vil partierne gøre andelsboligerne ”spekulationsfrie” ved bl.a. at begrænse dem til at skulle følge en kunstig værdisætning.

- Det er noget vrøvl når vi i de private andelsboligforeninger bliver kaldt spekulanter. Vores boligform er netop prismæssigt reguleret ved, at der findes en maksimalprisbestemmelse. Derfor er der allerede lagt et låg på, hvor meget man kan tage for en andelsbolig. Og vi har netop på landsmødet slået fast, at maksimalprisen er noget vi fortsat skal have og kæmpe for, fortæller landsformanden.

Andelsboliger er betydeligt billigere end ejerboliger i København
Hele debatten om ”billige andelsboliger” skyldes, at priserne på boliger i København er steget voldsomt de sidste ti år. Men hvor ejerboliger i Hovedstaden typisk koster omkring 50.000kr/m2, så koster andelsboliger det halve. Dertil kommer, at de fleste foreninger slet ikke værdisætter sig til, hvad de maksimalt har mulighed for.

- Vi kan i øvrigt se, at boligmassen, som ejes af andelsboligforeninger, er bedre vedligeholdt end både ejerboliger og udlejningsejendomme. Der er også flere klima- og miljøtiltag i andelsboligerne. Så hvis man generelt ser på bæredygtighed, er andelsboliger det helt rigtige valg, som burde fremmes, slutter Hans Erik Lund

Kontakt for yderligere information:

Direktør Jan Hansen
mail: jh@abf-rep.dk