Andelsboliger: ”Stærkt utilfredsstillende at ejendomsvurderingerne igen udskydes”

I går onsdag d. 2. september meddelte skatteminister Morten Bødskov på et pressemøde, at  de nye offentlige ejendomsvurderinger og dermed de nye boligskatter udsættes endnu en gang, så de sidste ”nye vurderinger” først forventes at komme med i det nye system i 2025.

Andelsboligforeningerne er i forvejen blevet meddelt, at de står sidst i køen, da ejerboligvurde ringer skal være klar først. Dermed kan andelsboligforeningerne nu tidligst se frem til nye vur deringer engang i 2022 men forventeligt endnu senere.

Det giver nogle helt særlige udfordringer for de private andelsboligforeninger. Andelshaverne bliver mere eller mindre stavnsbundet - fordi de ikke får del i den værdistigning, der har været  siden 2012. Dermed får de ringere økonomisk mulighed for at komme videre på boligmarke det, f.eks. når en familieforøgelse kræver en større bolig.

Det er heller ikke godt for miljøet og de overordnede mål omkring at nedbringe CO2-udslippet,  for andelsboligforeninger kan komme til at udskyde vedligeholdelsesopgaver, da disse isoleret  set kan betyde fald i andelsværdien - et fald der med en ny offentlig vurdering kunne være  blevet neutraliseret.

Endelig giver det utryghed ude i foreningerne, fordi der fortsat er usikkerhed om grundskyl dens størrelse efter en ny vurdering.

Det er under et år siden, at vurderingerne sidst blev udskudt og ABF mener, at det er stærk  utilfredsstillende og dybt kritisabelt, at vurderingerne igen udskydes.

ABF’s direktør Jan Hansen, Mail: jh@abf-rep.dk, Mobil: 20 10 40 25

• Stærkt utilfredsstillende at ejendomsvurderingerne igen udskydes

ABF-håndbogen

En håndbog for private andelsboligforeninger om juridiske, tekniske og økonomiske emner.

Så er du velkommen til at ringe til medlems-rådgivningen på telefon