ABF afhjælper GDPR-forvirring

ABF har udgivet en vejledning og tre standarddokumenter med det formål at hjælpe private andelsboligforeninger med at overholde EU’s persondataforordning (GDPR), som træder i kraft den 25. maj 2018.  I det daglige håndterer andelsboligforeninger en række persondata som fx navn, adresse, telefonnummer og  e-mail på foreningens andelshavere eller potentielle købere. Medlemslister og ventelister er eksempler på  dokumenter som bestyrelsen eller foreningens administrator håndterer.

- Den nye vejledning fra ABF guider specifikt andelsboligbestyrelserne igennem håndtering af personoplysninger, for der er en del forvirring, rygter og misforståelser omkring hele den nye persondataforordning.  Dertil kommer, at det lader til, at der er nogle firmaer derude, som udnytter forvirringen for at tjene hurtige  penge på alt det her GDPR. Man skal som bestyrelse derfor se sig rigtig godt for, siger ABF’s direktør Jan  Hansen.

- Vi har desværre set eksempler på andelsboligforeninger, som er blevet opkrævet gebyrer for at få tilsendt  standarddokumenter, der er offentligt tilgængelige. Det er sure penge at bruge, når man opdager det, og  blandt andet derfor har vi udgivet vejledningen og standarddokumenterne, så vores medlemmer undgår ærgrelsen, afslutter Jan Hansen.

Det er bestyrelserne i de enkelte andelsboligforeninger, der er dataansvarlige, og det er derfor også bestyrelsens ansvar, at en databehandleraftale med fx administrator bliver indgået, hvis foreningen ikke selv står for  den daglige drift. Administratorerne er i deres fulde ret til at tage sig betalt for at udfylde dokumenterne, men i  flere tilfælde vil det sagtens kunne være en opgave foreningerne selv kan forestå med ABF’s vejledning, hvis  servicen ikke skulle være inkluderet i en aftale med administrator.

Fakta om andelsboliger:

Der findes ca. 8.000 andelsboligforeninger i Danmark og ca. 5.000 foreninger er medlem af ABF.  Læs ABF’s vejledning og standarddokumenter om persondata.

ABF’s direktør Jan Hansen, mobil: 20 10 40 25

Mail: jh@abf-rep.dk

• ABF afhjælper GDPR-forvirring

LOV & FAKTA

Alt hvad du kan have brug for at vide, når du bor i en andelsboligforening.

Så er du velkommen til at ringe til medlems-rådgivningen på telefon