ABF: Regeringens finansieringsplan skævvrider boligmarkedet

Regeringens finansieringsplan for det boligskatteudspil, de fremlagde i efteråret, ligestiller ikke andelshavere og boligejere, mener ABF-formand.

Regeringen har netop fremlagt en finansieringsplan for den skattepakke, de fremlagde i  efteråret. Her foreslår regeringen at skære i rentefradraget for at skabe finansiering for  omlægning af boligskattesystemet. Overordnet set vil regeringen skære i rentefradraget og  bruge af det såkaldte råderum for at finde de ca. 32 mia. kr., som omlægningen af  skattesystemet vil komme til at koste.

Dette forslag til finansiering af boligskatteudspillet skævvrider boligmarkedet, mener ABF formand Hans Erik Lund:

- Det kommer til at skabe en skævvridning mellem de forskellige boligformer, for andelshavere  i en bolig til 1 mio. kr. har langt større renteudgifter end i en tilsvarende ejerbolig til 1 mio. kr.

- Med i denne betragtning skal man tage, at grundskylden for andelsboligforeninger kun er  fastfrosset til 2017, mens regeringen for boligejere ønsker at fastfryse grundskylden frem til  2021, siger ABF-formanden, som udtrykker utilfredshed med, at regeringens udspil kun  rummer finansiering af en fastfrysning af grundskylden for ejerboliger.

- Der er i udspillet ikke sat penge af til at fastfryse grundskylden for andelsboligforeningerne  på lige fod med boligejerne. Så på den måde rammer finansieringsforslaget landets  andelshavere dobbelt hårdt, siger Hans Erik Lund.

Bliver forslaget vedtaget, vil det eksempelvis betyde, at fradragsværdien for renteudgifter  under 50.000 kroner for singler og 100.000 kroner for par bliver beskåret fra 33,6 procent i  dag til 28,6 procent i 2024.

- Vi kommer særligt til at se, at de unge i storbyerne bliver ramt. De køber lidt dyrere  andelsboliger i de større byer og bliver dermed ramt ekstra hårdt, fordi de jo ikke kan  finansiere deres bolig med realkreditlån, siger ABF-formanden, som efterlyser mere fokus på  andelshavernes skattevilkår og lånemuligheder.

Kontakt for flere informationer:

- Direktør ABF Jan Hansen, tlf. tlf. 20 10 40 25

- Kommunikationskonsulent Thea Gregersen, tlf. 33 86 28 51, mail tg@abf-rep.dk

• Regeringens finansieringsplan skævvrider boligmarkedet

Se kontaktoplysninger og åbningstider.

ABF-håndbogen

En håndbog for private andelsboligforeninger om juridiske, tekniske og økonomiske emner.