
Webinarserie: Den gode generalforsamling
A/B Carl Nielsen II har deltaget i ABF’s webinarrække ”Den gode generalforsamling” for at pudse detaljerne af inden det årlige møde. En ny runde er nu åben for tilmelding.
− På generalforsamlingen bruger bestyrelsen god tid på at forklare svære ord som andelskrone, boligafgift og buffer, fortæller Tove Abildgaard, formand for A/B Carl Nielsen II i Vejle.
Foreningen er så heldig, at formanden er bankuddannet, og kassereren er tidligere regnskabschef. Alligevel er den østjyske bestyrelse meget optaget af, at alle andelshavere forstår foreningens økonomi. Af samme grund bliver der prioriteret tid til at forklare komplekse vendinger på den årlige generalforsamling.
− Vi synes, at det er en bestyrelsesopgave at sikre, at alle forstår økonomien. Det er også med til at skabe større engagement og gør det nemmere at rekruttere til bestyrelsen, når der er ledige pladser, forklarer formanden.
Og netop bestyrelsens opgaver og ikke mindst økonomien er i fokus, når ABF’s medlemsrådgivning udbyder fire gratis webinarer, som skal hjælpe medlemmerne med at afvikle den årlige generalforsamling med sikker hånd, fortæller ABF’s jurist Jacob Vilhelmsen, som underviser på webinarerne:
− Hvilke forhold i økonomien skal bestyrelsen tage stilling til inden generalforsamlingen? Hvad er bestyrelsens ansvar i forhold til budget, årsrapport og henlæggelser, hvilke elementer skal indgå i foreningens budget og årsrapport, og er det nødvendigt at bruge revisor? Klassiske spørgsmål, som det kan være svært at svare på, hvis man er ny i bestyrelsen eller er usikker på de økonomiske aspekter. De spørgsmål kommer vi rundt om i webinarrækken.
Styr på beretningen
De indledende øvelser, som ligger forud for generalforsamlingen, bruger A/B Carl Nielsen II også en del kræfter på.
Det gælder selvfølgelig om at have styr på indkaldelsen, men den årlige beretning står også på Tove Abildgaards to-do-liste:
− Bestyrelsen bruger tid på beretningen. Her kommer vi ind på, hvilke projekter vi har gennemgået i løbet af året, og hvilke projekter, såsom planer for bygningsvedligeholdelse etc., som vi gerne vil sætte i gang fremadrettet. Vi takker også afgående bestyrelsesmedlemmer for deres arbejdsindsats og mindes, hvis vi har mistet naboer i løbet af året. Generel information om fx affald, parkering i området og ny lovgivning på andelsboligområdet kommer også med i beretningen.

Der findes ikke en fast skabelon til beretningen, som i høj grad er en årsberetning for den enkelte forening, men ABF’s jurist Jacob Vilhelmsen kommer gerne med et par gode fif, som alle foreninger kan have gavn af:
− Det er en fordel at kigge i de gamle referater fra bestyrelsesåret, som jo kan indeholde information om antal salg og salgspris. Sæt også gerne et par ord på større vedligeholdelsesudgifter, hvis de afviger markant, så slipper man måske for spørgsmål til den del under regnskabsgennemgangen. Hvad status er i eventuelle arbejdsudvalg, og hvordan fremmødet har været på arbejdsdagene, er også god viden at dele med alle. Her vil det være en fordel for alle, hvis bestyrelsen allerede her kan komme med datoer for arbejdsweekender fx de næste 12 måneder.
Indhold, som Tove Abildgaard kan nikke genkendende til, og så tilføjer hun gerne information fra bestyrelsen, som handler om den daglige drift.
− På sidste generalforsamling havde vi et afsnit med om fremtidsfuldmagter. Vi gennem gik, hvordan bestyrelsen vil håndtere fremtidsfuldmagter. Blandt andet vil vi tjekke, at de er tinglyst i tingbogen, og om der er begrænsninger i fuldmagterne. På den måde bliver alle på generalforsamlingen informeret om fuldmagter og om, hvordan vi håndterer dem i bestyrelsen.
Gode rammer:
A/B Carl Nielsen II består af 20 andele, og en del andelshavere er oppe i årene. Derfor har bestyrelsen et stort fokus på, at alle skal kunne følge med, og at de fysiske rammer er i orden under generalforsamlingen, fortæller Tove Abildgaard:
− Vi medbringer en projektor til generalforsamlingen, så dokumenter og PowerPoint-præsentationer bliver vist på storskærm. På den måde sikrer vi, at alle kan se teksten og følge med i dagsorden. De svære ord bliver ligeledes vist på storskærm, og så sørger vi selvfølgelig for, at der er lidt mad, øl og vand.
De fire webinarer, som ABF afvikler, kommer rundt om de juridiske spilleregler for generalforsamlingen, fx tidsfrister for forslag inden generalforsamlingen og for, hvor mange som skal stemme ja eller nej, for at et forslag er stemt igennem.

Derudover henviser medlemsrådgivningen i øvrigt gerne til ABF-håndbogen og hjemmesiden, fortæller Jacob Vilhelmsen:
− Bestyrelser og andelshavere kan med fordel skele til ABF-håndbogen 2025, som alle medlemsforeninger jo lige har fået, samt vores juridiske og økonomiske ordbog for andelshavere, som man finder på ABF’s hjemmeside. Her finder man ligeledes et afsnit under ”Lov & Fakta” dedikeret til de mere uformelle rammer for den gode generalforsamling, og så kan bestyrelser med fordel tilmelde sig webinarerne for at få medlemsrådgivningens juridiske og økonomiske vejledning, slutter Jacob Vilhelmsen.
Tilmelding: