
Ventelister minimerer mistanke om nepotisme
Bestyrelserne i A/B Keplersgade 4-6 og A/B Kastanjebo har indført eksterne digitale ventelister, som kan forebygge anklager om vennetjenester og har frigjort tid til udviklingsprojekter.
Langt størstedelen af de københavnske andelsboliger skifter hænder via eksterne - og i stigende grad digitale - ventelistesystemer. Det åbner op for nem adgang til de billige, betalelige andelsboliger i Hovedstadsområdet.
Åbne ventelister er også blevet vedtaget i A/B Keplersgade 4-6 i København SV. Foreningen tæller 24 andele og indførte for et par år siden en ekstern digital venteliste, fortæller foreningens formand Sebastian Honore.
− Vi er en relativt ny og ung bestyrelse, vi er mellem 27 og 29 år, og vi har ønsket åbenhed og transparens i foreningen. Vi brugte allerede ventelister, men tidligere var det ikke helt gennemskueligt, hvordan ventelisterne blev forvaltet. Derfor besluttede vi i bestyrelsen at bruge Waitlys ventelistesystem, sådan set også for at beskytte bestyrelsen mod potentielle anklager om at indstille familie og venner til andelsboligerne frem for boligsøgende udefra. I forhold til transparens, var det et ret nemt greb at indføre.

Chatbot og AI
I A/B Kastanjebo er de også glade for deres digitale ventelistesystem. Den relativt store forening tæller 149 andele og fem lejemål i København NV, og her har digitale ventelister skabt mere tid, fortæller foreningens 29-årige formand Patrick Wilderadt.
− Tidligere sad vi med et Excel-ark, som blev sendt rundt i bestyrelsen og til vores administrator, med risiko for fejl, og det var virkelig tidskrævende.
Et digitalt system med login er mere transparent, alle kan se, hvilken plads de har på listen, og vi har mindre administration i bestyrelsen.
Det er bestyrelsens opgave at håndtere ventelisterne i det daglige. En tidskrævende proces, hvis man samtidigt ønsker åbenhed omkring fx antal opskrevne på listen, placering, opkrævning af ventelistegebyrer m.m.

Bestyrelsesmedlemmer kan derfor hurtigt drukne i administration af ventelisterne. Det skete for bestyrelsen i A/B Keplersgade 4-6.
− Tidligere brugte vi meget tid på ventelistehåndtering. Nu bruger vi tiden på opgaver som at få en drifts- og vedligeholdelsesplan og at indgå fælles kollektive aftaler om fx it. Vi har også fået Bekey, et digitalt nøglesystem.
I A/B Kastanjebo oplever de også, at digitale ventelister har åbnet op for flere timer til de lidt sjovere projekter, fortæller Patrick Wilderadt:
− Vi er ved at få kunstig intelligens til at styre vores varmecentral, og vi arbejder også på at implementere en chatbot til at besvare beboerhenvendelser 24/7, hvilket indtil videre ser lovende ud.
Ingen ”dyr” kommode
Den store forening i Københavns Nordvestkvarter jonglerer med en håndfuld forskellige ventelister, så automatisering løfter en kæmpe driftsopgave.
Og der er travlt i foreningens ”salgsafdeling” med så mange andelsboliger og ventelister under ét tag.
− Vi har cirka 17 overdragelser om året. Med andre ord mere end ét salg om måneden, og de fleste af disse er til boligsøgende udefra, uddyber formanden.
Ventelister har i øvrigt en ekstra trumf i ærmet, som heller ikke er gået ubemærket hen hos Patrick Wilderadt:
− Penge under bordet har ikke været et problem efter implementeringen af ventelisterne, selvom vi dog har set et par eksempler på forsøg på kreative køb/salg af inventar. Derfor kigger vi nøje på vores vurderingsrapporter, der bliver udarbejdet ifm. salg, for der skal køb og salg af løsøre også oplistes, og dem holder vi så også op mod, hvad vi ser på vores overdragelsesmøder.
Bestyrelserne i de to foreninger fordeler altså i høj grad ledige andelsboliger til boligsøgende, som kommer ind ”fra gaden”, og som ikke har børn, forældre eller søskende i foreningen. Dermed kan åbne eksterne ventelister bidrage til hurtig og nem adgang til billige andelsboliger i Hovedstaden.
Synlighed gennem ABF
Sæt gang i digitale ventelister og spot på foreningen med ABF’s to medlemstilbud: digitalt ventelistesystem og foreningshjemmesider.
Med digitale ventelister og en foreningshjemmeside kan I styrke andelsboligforeningens synlighed overfor købere, spare tid og samtidigt styrke den interne kommunikation.
Begge medlemstilbud er udviklet specifikt til andelsboligforeningers behov og med unikke medlemsrabatter.
Medlemmer får 50 procent rabat på abonnement hos Waitly og gratis abonnement, hvis I har under 30 opskrevne på jeres liste.
Foreningshjemmesider koster 212 kroner pr. måned, indeholder mulighed for at oprette ventelister, uploade dokumenter og har gratis support fra ABF.
ABF anbefaler, at ventelister bliver fremlagt til eftersyn på generalforsamlingen. Bestyrelsen er i øvrigt velkommen til at kontakte medlemsrådgivningen, hvis I har spørgsmål omkring ventelister.
Læs mere på: