Mød Vurderingsstyrelsen inden de endelige vurderinger
De første nye endelige grundvurderinger er på trapperne, men inden de kommer, kan ABF’s medlemmer møde Vurderingsstyrelsen på et webinar i oktober, så I er godt forberedt.
Nu kan I igen møde Vurderingsstyrelsen, så I er helt klar til de endelige grundvurderinger kommer, og ved hvad I skal gøre og hvad I skal kigge efter.
Den 9. oktober 2025 er der nemlig et helt særligt webinar, hvor du kan blive klogere på deklarationer, data og referenceejendomme, der er afgørende for den skat jeres andelsboligforening kommer til at betale fremover.
- ABF har haft en rigtig god dialog med Vurderingsstyrelsen de senere år, og det har været en høj prioritet, at forstå og forklare de nye grundvurderinger for landets andelsboligforeninger. Derfor er vi glade for at Vurderingsstyrelsen nu stiller op til endnu et webinar for vores medlemmer, her op til de første endelige vurderinger bliver udsendt, fortæller Anne Kristensen, der er juridisk chef i ABF.
Konkrete svar
Webinaret bliver den 9. oktober kl. 15 til 16, hvor Vurderingsstyrelsen vil forklare nærmere om hvad der sker nu her i slutningen af året, hvor de første endelige vurderinger udsendes til landets andelsboligforeninger. Hidtil er der kun udsendt foreløbige vurderinger (for 2023), men dem der kommer nu, er dem der ”gælder”. Konkret drejer det sig om de endelige 2021-vurdering, der blandt andet vil blive brugt til at genberegne jeres grundskyld og efterregulere det I tidligere har betalt - så det er en god idé at være opmærksom.
På selve webinaret vil Vurderingsstyrelsen helt konkret fortælle hvordan de kommende vurderinger ser ud og hvad processen er. Det gælder eksempelvis information ift. deklarationen, som I får forud for selve vurderingen. Det er nemlig i deklarationen, at I kan se alle de data og oplysninger om jeres ejendom, som bliver brugt til vurderingen. Det gælder også referenceejendomme - de boliger i området, der er blevet solgt - og dermed er brugt til at beregne vurderingen af jeres grund.
Det hele vil blive forklaret af Vurderingsstyrelsen på webinaret, og de vil også fortælle, hvad det er I konkret skal holde øje med og hvad I skal tjekke op på, så I får en korrekt vurdering. De hidtidige vurderinger er nemlig lavet rent maskinelt ud fra tilgængelige data, så hvis det hele ikke er kommet med, eller der står noget forkert om jeres grund og ejendom i de offentlige data, så er der risiko for, at jeres vurdering kan være forkert.
Af samme grund vil Vurderingsstyrelsen også forklare om de nye muligheder for at gøre indsigelse - altså en slags før-klage over vurderingerne. Indsigelse går dog på uenigheder om de data, der er brugt til deklarationen, mens en klage er over selve vurderingen. En indsigelse er i øvrigt gratis og kan sendes op til vurderingen kommer (i deklarationsperioden), mens en egentlig klage koster et gebyr og sendes efter vurderingen er kommet.
Hidtil har man også kunnet gøre indsigelse, hvis man mente at ens foreløbige vurdering var skæv, hvor Vurderingsstyrelsen så allerede har været gode til at kigge og genberegne, men når deklarationerne og de endelige vurderinger kommer, bliver det lettere at have med at gøre.
Vær med
Det er tredje gang at ABF og Vurderingsstyrelsen samarbejder om et webinar for medlemmerne - senest var i februar 2024 - hvor op mod 300 medlemmer deltog. Vi opfordrer derfor til at man tilmelder sig i god tid - allerede nu - hvis man vil sikre sig en plads.
Webinaret er kun for medlemmer af ABF og vil foregå som et oplæg fra Vurderingsstyrelsens side. Der vil være mulighed for at stille skriftlige spørgsmål undervejs i webinaret, som finder sted den 9. oktober 2025 kl. 15.00-16.00.
Læs mere: