Spring navigationen over og gå direkte til indhold

AKTIVITETER

Se vores aktivitetskalender for hele landet.

Du ser alle aktiviteter

Udvidet overdragelse - Aalborg

Har du som bestyrelsesmedlem helt styr på, hvad en andelsbolig må koste, og hvordan reglerne er for afregning, når pengene for salget er gået ind på foreningens konto? Og hvad med nøgleoplysningsskemaer og indberetning af salgspriser?

Det er bestyrelsen, der godkender prisen og udfylder nøgleoplysningsskemaerne, når en andelsbolig skal sælges. Det er også bestyrelsen, der sørger for, at pengene fordeles korrekt, når boligen er solgt, også når køber har gjort indsigelse om mangler.

På kurset går vi i dybden med opgørelsen af maksimalprisen for boligen til salg, udfyldelse af nøgleoplysningsskemaerne, håndtering af rettighedshavere og mangler i boligen mv.

Kurset er et supplement til ABF’s kursus om overdragelse, men det er ikke en forudsætning, at man som deltager også har været med til overdragelseskurset, hvor proceduren for en overdragelse gennemgås trin for trin.

Indhold:

  • Hvordan fastsættes prisen for forbedringer, løsøre og vedligeholdelsesstand?
  • Hvordan skal nøgleoplysningsskemaerne udfyldes, og hvordan er reglerne for indberetning af salgspriser?
  • Hvordan fordeles overdragelsessummen, når der er pant i boligen, og når køber har konstateret mangler?

Der tages udgangspunkt i ABF’s standardvedtægter og standarddokumenter. Efter kurset er deltagerne klædt på til at udfylde dokumenterne, der bruges i forbindelse med en overdragelse.

På kurset vil der også være et indlæg fra Arbejdernes Landsbank om andelsboliglån i forbindelse med en købers finansiering af andelsboligen.

Pris: 220,00 Kr.

Underviser: Rådgiver fra ABF

Tid: 3 timer

Målgruppe: Etagebyggeri og et plans byggeri i hele landet

LÆS MERE
  • 08. oktober 2025
  • 16:00-19:00
  • Kursus
  • Kun for medlemmer
  • Nordjylland
Udvidet overdragelse - Aalborg

Grundvurderinger: Har Vurderingsstyrelsen de rigtige oplysninger om jeres ejendom?

Udsendelsen af de endelige grundvurderinger fra Vurderingsstyrelsen nærmer sig, og de første andelsboligforeninger kan forvente at modtage et brev sidst på året med meddelelse om, at deklarationsperioden forud for de endelige 2021-vurderinger starter. Deklarationen er jeres mulighed for at tjekke, om Vurderingsstyrelsen har de rigtige oplysninger om foreningens ejendom.  

For at klæde jer bedre på til at gennemgå deklarationen for fejl og mangler, tilbyder ABF et webinar i samarbejde med Vurderingsstyrelsen.  

Indhold: 

  • Hvad er formålet med deklarationen, og hvor længe kan man gøre indsigelse? 
  • Hvilke data bør foreningen være særligt opmærksomme på at tjekke? 
  • Hvordan indgår referenceejendomme i foreningens vurdering? 
  • Hvad er vigtigt at vide lige nu om beskatning og nye vurderinger af andelsboligforeninger?   

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.   

Deltagelse er gratis,og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs.  

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

 

 

LÆS MERE
  • 09. oktober 2025
  • 15:00-16:00
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Grundvurderinger: Har Vurderingsstyrelsen de rigtige oplysninger om jeres ejendom?

Dialogmøde - Næstved

Andelsboligforeninger der ikke er medlem af ABF, men er interesseret i arrangementet, kan sende en mail til kursus@abf-rep.dk.

Kreds Sydsjælland inviterer dig og medlemmer af din bestyrelse til dialogmøde for andelsboligforeninger der ligger i og omkring Næstved.

Dialogmødet er et arrangement, hvor din lokale kredsbestyrelse inviterer lokale ABF-medlemmer og ikke-medlemmer til erfaringsudveksling mellem bestyrelser. Vi tager sammen fat på det, som ligger jer på sinde, og dialogmødet tager derfor udgangspunkt i jeres hverdag. 

Vi starter mødet ud, med et indlæg omkring grundskyld, problematikker og udfordringer. v.kredsnæstformand Aage Steen Rasmussen. 

 Herefter fortsættes mødet som ordinært dialogmøde med erfaringsudveksling deltagerne imellem, gerne om emner som aktuelt optager jer, i jeres andelsboligforening. 

Emnerne kan f.eks. være: 

  • Hvordan håndteres fx fællesarbejdsdage, vedligeholdelsesplaner og rekruttering af nye bestyrelsesmedlemmer?

  • Hvilke erfaringer har andre foreninger med fællesarealer, dødsboer og konflikthåndtering? 
  • Hvad betaler andre foreninger for fx forsikringer, administrationsydelser og snerydning? 

I er velkomne til at medbringe jeres egne forslag til emner, som I gerne vil høre om andre foreningers erfaringer med. 

ABF’s medlemsrådgivning deltager ikke i et dialogmøde. Det er derimod et møde, hvor man kan sparre med hinanden på tværs af andelsboligforeninger.  

På mødet kan max deltage 3 bestyrelsesmedlemmer per forening.

Kreds Sydsjælland byder på en kop kaffe, te og kage. 

 

 

LÆS MERE
  • 20. oktober 2025
  • 19:00-21:00
  • Kredsarrangement
  • Kun for medlemmer
  • Sjælland
Dialogmøde - Næstved

Digital bogføring I

1. januar 2026 træder en ny bekendtgørelse i kraft, som betyder, at andelsboligforeninger med en omsætning på over 300.000 kr. skal benytte digital bogføring efter reglerne i bogføringsloven. På dette møde fortæller ABF kort om reglerne.

Vi har også inviteret to firmaer med til mødet. Begge firmaer (Foreningsadministrator og Web-Regnskab) står på Erhvervsstyrelsens officielle liste over registrerede bogføringsprogrammer og vil give en kort intro til deres programmer. 
 
For god ordens skyld skal det understreges, at ABF ikke modtager henvisningsgebyr eller har andre indtægter fra firmaerne. De to firmaer er udelukkende valgt på baggrund af deres brugervenlighed, og begge systemer har integreret ABF’s kontoplan i deres løsninger.  
 
Indhold: 

  • Hvorfor skal andelsboligforeninger bogføre digitalt? 
  • Intro v/Foreningsadministrator og Web-Regnskab 
  • Hvad koster et digitalt bogføringsprogram? 
  • Hvordan opretter vi os som brugere?  

 
På ABF’s hjemmeside finder I links til de to programmer, hvis I ønsker at undersøge bogføringsprogrammerne forud for mødet. https://www.abf-rep.dk/radgivning/lov-og-fakta/digital-bogforing/

Det vil være muligt at stille spørgsmål undervejs. 
Deltagere kan også tilmelde sig “Digital bogføring II”, hvor de to firmaer går i dybden med de forskellige funktionaliteter i deres systemer. Link

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.  

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift undervejs. 

Webinaret bliver optaget og deltagerne vil efterfølgende modtage et link til optagelsen, som vil være tilgængelig i 30 dage.  

Læs ABF's persondatapolitik her:Persondatapolitik (abf-rep.dk) 

LÆS MERE
  • 21. oktober 2025
  • 15:00-16:00
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Digital bogføring I

Dialogmøde - Odense

Kreds Fyn inviterer dig og medlemmer af din bestyrelse til et dialogmøde målrettet andelsboligforeninger i etageejendomme.

Dialogmødet er et arrangement, hvor din lokale kredsbestyrelse inviterer lokale ABF-medlemmer og ikke-medlemmer til erfaringsudveksling mellem bestyrelser.

Vi tager sammen fat på det, som ligger jer på sinde, og dialogmødet tager derfor udgangspunkt i jeres hverdag.

 Forslag til emner – medbring gerne egne ønsker til drøftelse:

  • Bestyrelsesarbejdet og hverdagen i foreningen
  • Hvilke erfaringer har andre foreninger med fællesarealer, dødsboer og konflikthåndtering?
  • Hvad betaler andre foreninger for f.eks. forsikringer, administrationsydelser og snerydning?

Efter en kort pause vil én af ABF’s jurister deltage i mødet digitalt, og vil kunne besvare nogle af de spørgsmål som måtte være rejst under 1. del af dialogmødet.

På mødet kan max. deltage 3 bestyrelsesmedlemmer per forening.

Kredsbestyrelsen byder på en kop kaffe, te, isvand og sandwich

LÆS MERE
  • 21. oktober 2025
  • 17:00-19:30
  • Kredsarrangement
  • Kun for medlemmer
  • Syddanmark
Dialogmøde - Odense

Udvidet overdragelse - Randers

Kurset er desværre overtegnet og der er oprettet en venteliste. For plads på ventelisten, send mail til kursus@abf-rep.dk

Har du som bestyrelsesmedlem helt styr på, hvad en andelsbolig må koste, og hvordan reglerne er for afregning, når pengene for salget er gået ind på foreningens konto? Og hvad med nøgleoplysningsskemaer og indberetning af salgspriser?

Det er bestyrelsen, der godkender prisen og udfylder nøgleoplysningsskemaerne, når en andelsbolig skal sælges. Det er også bestyrelsen, der sørger for, at pengene fordeles korrekt, når boligen er solgt, også når køber har gjort indsigelse om mangler.

På kurset går vi i dybden med opgørelsen af maksimalprisen for boligen til salg, udfyldelse af nøgleoplysningsskemaerne, håndtering af rettighedshavere og mangler i boligen mv.

Kurset er et supplement til ABF’s kursus om overdragelse, men det er ikke en forudsætning, at man som deltager også har været med til overdragelseskurset, hvor proceduren for en overdragelse gennemgås trin for trin.

Indhold:

  • Hvordan fastsættes prisen for forbedringer, løsøre og vedligeholdelsesstand?
  • Hvordan skal nøgleoplysningsskemaerne udfyldes, og hvordan er reglerne for indberetning af salgspriser?
  • Hvordan fordeles overdragelsessummen, når der er pant i boligen, og når køber har konstateret mangler?

Der tages udgangspunkt i ABF’s standardvedtægter og standarddokumenter. Efter kurset er deltagerne klædt på til at udfylde dokumenterne, der bruges i forbindelse med en overdragelse.

På kurset vil der også være et indlæg fra Nordea om andelsboliglån i forbindelse med en købers finansiering af andelsboligen.

Pris: 220,00 kr.

Underviser: Rådgiver fra ABF

Tid: 3 timer

Målgruppe: Etagebyggeri og et plans byggeri i hele landet

LÆS MERE
  • 22. oktober 2025
  • 17:00-20:00
  • Kursus
  • Kun for medlemmer
  • Midtjylland
Udvidet overdragelse - Randers

Byggesager og banker

Andelsboligforeninger, der ikke er medlem af ABF, men er interesserede i webinaret, kan sende en mail til kursus@abf-rep.dk

Hvordan ser banken på andelsboligforeningens byggesag (fra A-Å)?

Hvordan kan I hjælpe jer selv til at få de billigste lån?
Hvad vil bankerne gerne se fra jer, når I skal låne til en byggesag?

Bør man få en byggekredit i stedet for at få den endelige finansiering fra starten af?

Og hvordan kommer I overhovedet i gang, når foreningen har behov for at renovere eller vil investere i klimatiltag?

Spørgsmålene ifm. med byggesager er ofte mange. På dette webinar fokuserer vi på bankernes rolle ifm. byggesager.

Sammen med Arbejdernes Landsbank afholder ABF dette webinar, som vil gøre jer klogere på, hvad bankerne beder om og hvorfor.

På webinaret vil Arbejdernes Landsbank bl.a. komme omkring:

  • Drift- og vedligeholdelsesplanen - hvorfor spørger banken altid til denne? Er der forskel på, hvordan man ser på større og mindre projekter?
  • Energimærket, hvorfor er det vigtigt, og kan foreningen med fordel gøre noget for at løfte det? Hvilke øvrige dokumenter interesserer banken sig for og hvorfor, herunder:
    • Bestyrelsens mandat jf. generalforsamlingsreferater
    • Entreprisekontrakt
    • Garantistillelse
    • Betalingsplan
    • Forsikring
    • Evt. brug af professionel byggestyrer m.m.

Hvad banken kan hjælpe med ifm. fremlæggelse af byggeprojektet og finansieringen på generalforsamlingen, samt samspillet mellem bank, byggestyrer, entreprenør og evt. administrator, er også emner, der vil blive vendt.

Deltagelse er gratis, og der vil være mulighed for at stille spørgsmål på skrift i chatten undervejs.

Du vil forud for arrangementet modtage en e-mail med et link med adgang til webinaret.

Efter webinaret er afholdt, modtager du et link med kontaktoplysninger til eksperterne samt til evaluering af webinaret.

LÆS MERE
  • 23. oktober 2025
  • 16:00-17:00
  • Webinar
  • Kun for medlemmer
  • Online
Byggesager og banker

Dialogmøde - Kriseparat - Gilleleje

Andelsboligforeninger der ikke er medlem af ABF, men er interesseret i arrangementet, kan sende en mail til kursus@abf-rep.dk.

Kredsbestyrelsen i ABF Kreds Nordsjælland inviterer til dialogmøde i Gilleleje om kriseparathed.

Bestyrelsen i AB Almevangen har stillet deres selskabslokale til rådighed, så både bestyrelsesmedlemmer og andelshavere får mulighed for at sparre med hinanden om, hvad der rører sig i andelsboligforeningerne.

Hvordan forbereder foreningerne sig til uventede situationer?

Vi har inviteret Beredskabsforbundet til at holde oplæg om, hvordan man kan gøre en boligforening kriseparat.

Ved dialogmødet skal vi derfor sparre og udveksle erfaringer om:

  • Hvordan kan vi som beboere medvirke til, at vore foreninger bliver bedst muligt forberedte på nødsituationer i forbindelse med klimaforandringer, og længerevarende strømafbrydelser og digitale nedbrud?

  • Hvordan kan vi sammen udarbejde en beredskabsplan, som tager hensyn til de beboere, der ikke er digitale eller som ikke er lette at komme i kontakt med?

Motiver jeres andelshavere til at deltage ved dialogmødet sammen med jer, for det er andelshaverne, der sammen med bestyrelserne, som sætter rammerne for bestyrelsens arbejde.

Andelshavernes engagement og samarbejde med bestyrelsen spiller en central rolle i forbindelse med fremtidens udfordringer som fx tekniske nedbrud eller driftsforstyrrelser både på den offentlige og den private infrastruktur.

Mød op og hør om, hvilke tanker og erfaringer andre har gjort sig om at håndtere uventede situationer og udfordringer.

Ved mødet bliver der serveret kaffe, te, vand og kage.

LÆS MERE
  • 23. oktober 2025
  • 19:00-21:30
  • Kredsarrangement
  • Kun for medlemmer
  • Sjælland
Dialogmøde - Kriseparat - Gilleleje