Spring navigationen over og gå direkte til indhold

Ladepunkter

Køb af elbiler er stigende, og dermed også behovet for opladningsmuligheder.

Det er som udgangspunkt generalforsamlingen, der skal tage stilling til, om der skal etableres ladepunkter til elbiler på foreningens grund - i hvert fald, når det gælder ladepunkter, som etableres af foreningen. 

Fra 1. januar 2026 har den enkelte andelshaver dog fået en lovbestemt ret til et etablere et ladepunkt, enten på egen eller fælles parkeringsplads. Det fremgår af nye bestemmelser i andelsboligforeningsloven - §§ 7 j - 7 m. Rettigheden kommer dog med en række pligter, og hele udgiften påhviler andelshaver selv.

Ladepunkter etableret af foreningen

Foreningen kan etablere ladepunkter til elbiler og lade brugerne betale for strømmen. En af fordelene ved at lade foreningen stå for projektet er, at en andelsboligforening vil have bedre mulighed for at aftale løsninger med udbyderne, end den enkelte andelshaver kan på egen hånd.

Der er forskellige modeller for dette, dels i forhold til økonomien i etablering af ladepunkterne og dels i forhold til den løbende finansiering. Derudover er der også forskellige overvejelser afhængig af foreningens nuværende parkerings- og forsyningsforhold mv. Elbilforeningen har på deres hjemmeside en vejledning til boligorganisationer vedrørende opladning af elbiler, som netop omhandler disse problematikker.

Det er ABF’s vurdering, at værdien af ladepunkterne kan tillægges ejendommens værdi efter andelsboligforeningslovens § 5, stk. 4.

Ladepunkter etableret af den enkelte andelshaver

En andelshaver har fra 1. januar 2026 ret til at etablere et ladepunkt på foreningens ejendom, hvis ejendommen har parkeringspladser, som andelshaveren har en parkeringsret til. Retten gælder både ved egen og fælles parkeringsplads, men på fælles arealer er det bestyrelsen, der fastlægger, hvilken parkeringsplads der anvendes, og ladepunktet skal være tilgængeligt for andre beboere. Andelshaveren får ikke udvidede brugsrettigheder til pladsen.

Foreningen kan kun undtagelsesvist nægte etablering, fx hvis ejendommen er fredet eller bevaringsværdig, eller hvis byggetekniske forhold som statik eller brandsikkerhed vil blive forringet. Derudover kan foreningen afvise ønsket, hvis der allerede er etableret eller planlagt mindst ét ladepunkt pr. ti parkeringspladser på ejendommen.

Andelshaveren har det fulde ansvar for etablering, drift og vedligeholdelse, og arbejdet skal udføres af en autoriseret elinstallatør.

Andelshaveren skal anmelde projektet til foreningen senest tre måneder før etablering, og foreningen kan kræve, at der stilles økonomisk sikkerhed.

Som udgangspunkt har andelshaveren pligt til at fjerne ladepunktet og retablere forholdene ved fraflytning. Dette kan fraviges, hvis der indgås en særskilt aftale mellem andelshaveren og foreningen. Der er i loven også en undtagelse til pligten til at retablere, hvis ladepunktet er etableret på en eksklusiv parkeringsplads, der fremgår af vedtægterne. 

Hvis andelshaveren ikke skal retablere ved fraflytning, kan et ladepunkt i henhold til ABF’s retningslinjer betragtes som en forbedring, der kan videresælges ved fraflytning.

Forsikring

Hvis der er etableret ladepunkter til opladning af elbiler på foreningens ejendom, er det muligt at tegne en tilvalgsdækning på foreningens forsikringspolice for hærværk og anden beskadigelse af ladepunkterne. Hvis det er den enkelte andelshaver, der ønsker at få forsikret et ladepunkt, som andelshaveren selv har etableret, må der indgås en aftale om andelshaverens betaling af en eventuel merpræmie.    

Ombygning af foreningens parkeringsplads

I bestående beboelsesbygninger med mere end 10 p-pladser, herunder bygninger ejet af andelsboligforeninger, gælder et krav om forberedelse til ladestandere ved større ombygninger, som i ladestanderbekendtgørelsen er defineret på følgende måde: 

Større ombygning: Byggearbejder, hvor omkostninger til etablering af ladestandere og forberedelse til ladestandere er under 7 pct. af de samlede ombygningsomkostninger, og hvor der efter ombygningen er mere end 10 parkeringspladser, og hvor ombygningen omfatter:

  • Den elektriske infrastruktur i bygningen og/eller selve parkeringsanlægget, når parkeringsanlægget er beliggende inde i bygningen, eller
  • den elektriske infrastruktur på parkeringsanlægget og/eller selve parkeringspladsen, når parkeringsanlægget er beliggende i tilknytning til bygningen.