
Ny i bestyrelsen? Kom på kursus med ABF
At træde ind i rollen som bestyrelsesmedlem i din andelsboligforening kan være både spændende og udfordrende. ABF tilbyder løbende opstartskurser, så sæt allerede nu kryds i kalenderen.
Bestyrelsesarbejdet er frivilligt, men også nødvendigt for at sikre en velfungerende andelsboligforening. Det er derfor vigtigt, at bestyrelsesmedlemmerne er godt rustet til opgaven. ABF tilbyder en række medlemstilbud, som tilsammen udgør et rigtigt godt fundament for at træde ind i bestyrelsen. Og går du og overvejer, om du skal række hånden i vejret, næste gang der mangler frivillige hænder i bestyrelsen, så læs også med, når vi sætter spot på et par af de mange tilbud – for du vil være i trygge hænder med ABF på sidelinjen.
Formulér en forretningsorden
One size doesn’t fit all. Nogle bestyrelsesmedlemmer er til kurser og webinarer, andre foretrækker at læse op på lektien i ro og mag, når det passer ind i hverdagen. Heldigvis tilbyder ABF det hele, og vi starter med to medlemstilbud til dig, som gerne vil lytte.
”Grundlæggende bestyrelsesarbejde” er et af ABF’s mange digitale kurser. Her deler ABF’s medlemsrådgivning ud af deres erfaring med de emner, som de ofte hører, at bestyrelser kan have lidt svært ved at få hånd om. Det fortæller Karima Kahouadji, jurist i ABF’s medlemsrådgivning. Hun nævner en gennemarbejdet forretningsorden som et godt sted at starte, når bestyrelsesarbejdet skal sættes på skinner:
− En forretningsorden er et dokument, som beskriver de regler og procedurer, som bestyrelsen skal arbejde under. Den er vigtig, fordi forretningsordenen skaber klarhed og struktur i bestyrelsens arbejde, hvilket kan forebygge misforståelser og konflikter. Den sikrer også, at alle bestyrelsesmedlemmer har en fælles forståelse for, hvem der fx er mødeleder, hvordan sager bliver fremlagt og de overordnede rammer for referatskrivningen. En forretningsorden skaber ro internt i bestyrelsen og sender samtidig et signal om åbenhed og struktur i forhold til resten af foreningen. Forretningsordenen dykker vi derfor ned i på kurset.
Kommunikation og deling af information
Et andet vigtigt aspekt af bestyrelsesarbejdet er kommunikationen med andelshaverne. Frygten for konflikter kan afholde nogle fra at deltage i bestyrelsesarbejdet, og her deler ABF’s medlemsrådgivning ud af den viden og indsigt, som de løbende får fra medlemmerne. For heldigvis kan mange konflikter forebygges med den rigtige kommunikation, fortæller Karima Kahouadji:
− Kurset ”Grundlæggende bestyrelsesarbejde” kommer også rundt om, hvordan bestyrelsesmedlemmer kan kommunikere vigtige beslutninger og informationer til andelshaverne. Jo mere kommunikation og transparens bestyrelsen bygger ind i sit arbejde, jo større er sandsynligheden for en stabil forening. Derudover giver vi en kort introduktion til, hvilke informationer bestyrelsesmedlemmer må og skal dele med andelshaverne.
Et af de andre medlemstilbud, som er værd at sætte fokus på, er webinaret ”Ny i bestyrelsen”.
Bestyrelsens opgaver
Webinaret er en kort introduktion til bestyrelsesarbejdet i din andelsboligforening. Her kommer ABF’s medlemsrådgivning rundt om de vigtigste aspekter som fx bestyrelsens opgaver. På webinaret vil ABF’s medlemsrådgivning knytte nogle ord på opgaverne, så man som bestyrelsesmedlem har et klart billede af, hvilke opgaver man skal prioritere, fortæller Karima Kahouadji:
− Først og fremmest skal bestyrelsen jo sikre, at de beslutninger, der blev vedtaget på en generalforsamling, bliver ført ud i livet. Har man vedtaget nyt tag, skal der fx indhentes tilbud, og er man en af de foreninger, som afholder arbejdsweekender, skal de organiseres eller uddelegere opgaven, hvis man har et udvalg til dét. På webinaret kommer vi rundt om de vigtigste opgaver og giver også et indblik i, hvilke opgaver man med fordel kan udlicitere, hvis man ikke har tid eller kompetencerne.
ABF tilbyder ikke kun kurser og webinarer. Du har også mulighed for at læse om bestyrelsesarbejdet i ro og mag, når det passer ind i dagligdagen.
Letforståelig og praktisk
ABF’s flagskib, når vi snakker viden på skrift, er opslagsværket ABF-håndbogen. Håndbogen består af en række emneopdelte kapitler med tilhørende bilag. Den samler lovgivning, best practice og bilag ét sted og udgør et essentielt værktøj for både nye og erfarne bestyrelsesmedlemmer. Håndbogen findes både i en trykt og en digital version, og Karima Kahouadji opfordrer nye bestyrelsesmedlemmer til at skimme håndbogen, så man har en idé om indholdet:
− Alle medlemsforeninger får automatisk et gratis eksemplar af ABF-håndbogen, og nyeste version er fra 2025, så spørg en af de erfarne i bestyrelsen, om du må låne håndbogen. Håndbogen er på omkring 560 sider, og jeg anbefaler, at du som en start blot orienterer dig i bogen og tjekker indholdsfortegnelsen og bilagsoversigten. Derefter kan du altid vende tilbage, når du har brug for information.
ABF-håndbogen findes også i en digital version, så husk at spørge bestyrelsen, om jeres forening har abonnement. Alle, uanset om de er i bestyrelsen eller ej, kan også altid søge mere viden på ABF’s hjemmeside under ”Lov & fakta”; en guldgrube af juridisk og økonomisk information, som er gennemarbejdet af ABF’s medlemsrådgivning.
I øvrigt udbyder ABF løbende kurser og webinarer, så hold altid øje med hjemmesiden.