Populært kursus er igen på plakaten
To fyldte forårskurser om salg af andelsboliger følges nu op af en regulær kursusrække hen over efteråret.
Hvordan godkender bestyrelsen forbedringsværdier, hvem udfylder overdragelsesaftalen, og hvad skal bestyrelsen gøre, hvis køber opdager mangler lige efter overtagelsen? Dét og meget andet kan du få svar på, hvis du deltager i et af ABF’s efterårskurser om overdragelse.
En af de medlemsforeninger, som allerede har høstet nyttig viden til den daglige drift, er A/B Havnebrinken i Esbjerg, som deltog i et af de to overtegnede forårskurser.
Anne Marie Boose har været formand i ti år og har håndteret fire salg sammen med foreningens revisor. ABF’s kursus i overdragelse har Anne Marie deltaget i for at være sikker på, at foreningen håndterer salg efter bogen.
− Jeg regner med, at vi snart får en overdragelse. Derfor meldte jeg mig til kurset i foråret for at være sikker på, at vi håndterer salg på den rigtige måde fremadrettet, forklarer hun.
Cigaretmærker i gulvet
Da ABF taler med Anne Marie Boose, fortæller den jyske formand, at hun ikke selv kendte reglerne, da hun flyttede ind i foreningen, og det kan hun da godt ærgre sig lidt over i dag:
− Jeg overtog et dødsbo, med cigaretmærker i gulvbrædderne og dybe mærker i gulvet efter en lænestol. Dengang vidste jeg ikke, at der måske kunne være et fradrag i prisen på grund af dårligt vedligehold. Tillæg og fradrag ved vedligeholdelsesstanden var heldigvis et af de emner, som juristen fra ABF brugte tid på, forklarer Anne Marie og fortsætter:
− Kurset har givet mig mere viden om fx forbedringer, tillæg og fradrag, og til syvende og sidst er min viden med til at forebygge eventuelle konflikter, når de næste salg kommer.
Netop konflikter i forbindelse med salg ligger højt på listen over favoritemner, når medlemmerne ringer til ABF’s gratis juridiske rådgivning, fortæller ABF’s jurist Hanne Pedersen, som også underviser i overdragelse:
− Mange henvendelser til os i rådgivningen handler om fradrag, afskrivninger eller mislighold af tekniske installationer. Typiske spørgsmål er, om bestyrelsen må holde en del af købesummen tilbage, til fejl og mangler er udbedret, eller uenighed om de tekniske installationer er foreningens ansvar eller andelshavers. De problemstillinger kommer vi også rundt om på kurset. To fyldte forårskurser om salg af andelsboliger følges nu op af en regulær kursusrække hen over efteråret.
Hvem godkender køber?
En af de andre medlemsforeninger, som har deltaget på forårets kurser, er A/B Kærbo i Varde. Her deltog Dorit Iversen sammen med en anden fra bestyrelsen. Dorit Iversen flyttede ind i den sønderjyske forening i 2022 og er nu formand. Hun havde aldrig boet i andelsbolig, før hun pakkede flyttekasserne ud, så hun har en stejl læringskurve. Heldigvis fik hun masser af brugbar viden med hjem, blandt andet om godkendelsesprocessen for nye andelshavere:
− Man kan fx ikke afvise et salg, bare fordi bestyrelsen ikke kan lide den nye nabo. Det havde jeg fået at vide, at man godt kunne, af den tidligere formand.
I medlemsrådgivningen oplever de dog sjældent, at bestyrelser nægter at godkende et salg, men får alligevel en del spørgsmål om grunde til at nægte. Til gengæld hører Hanne Pedersen og kollegerne i medlemsrådgivningen ofte, at bestyrelser ikke har helt styr på deres ansvar, opgaver og beføjelser, når andelsboliger skifter hænder:
− Bestyrelsens opgaver er fx lidt forskellige, alt afhængigt af om salget foregår med eller uden ejendomsmægler, vurderingsmand eller administrator. På kurset gennemgår vi hvilke dokumenter, som bestyrelsen skal udlevere, samt indberetning af salgspriser, og hvilke frister som skal overholdes i forhold til indbetaling af købesum, underskrifter etc. Vi giver med andre ord kursisterne en step-by-step-gennemgang af hele salgsprocessen, så de trygt kan håndtere fremtidige salg, slutter Hanne Pedersen
SALG AF ANDELSBOLIG
I efteråret udbyder ABF fem fysiske kurser om salg af andelsboliger målrettet bestyrelser.
Indhold:
- Hvad skal bestyrelsen godkende?
- Hvordan godkender bestyrelsen forbedringsværdier?
- Hvem udfylder overdragelsesaftalen og hvordan?
- Hvilke dokumenter skal køber have, inden aftalen bliver indgået?
- Hvad skal bestyrelsen gøre, hvis køber opdager mangler lige efter overtagelsen?
Pris: 220 kroner.