Spring navigationen over og gå direkte til indhold
NYHEDER

Pulje på 14,4 millioner kroner har kort ansøgningsfrist

Ny pulje til etablering af ladestandere har allerede ansøgningsfrist d. 30. november. Store foreninger og foreninger langt fra offentlige ladestandere kommer forrest i køen.

DEL ARTIKEL

 

Drømmer jeres forening om el- og hybridbiler i vognparken, er drømmen måske kommet lidt nærmere. Et politisk flertal har vedtaget en pulje på 50 millioner kroner, hvor 14,4 millioner kroner er afsat til andelsbolig- og ejerforeninger, til medfinansiering af ladestandere til elbiler.
Puljen åbnede d. 1. november, og der er allerede ansøgningsfrist den 30. november. Derfor er det vigtigt, at I hurtigt får søgt puljen.
 
Afstand og antal boliger
Bolig- og Planstyrelsen, som er den offentlige myndighed, der administrerer puljen, prioriterer ansøgninger efter antal boliger i foreningen og ikke efter først-til-mølle-princippet.
Derudover vægter styrelsen, hvor langt andelshavere skal køre for at kunne oplade deres bil i en offentligt tilgængelig oplader på minimum 11 kW. Med andre ord, jo længere væk I skal køre i dag, jo større sandsynlighed er der for, at I kan opnå tilskud.
 
Der kan ydes tilskud til:

  1. Én ladestander pr. ansøgning og derudover
  2. Én ladestander for hver 20 boliger omfattet af ansøgningen.

Helt konkret betyder det, at foreninger mellem 20-39 boliger kan søge om to ladestandere, foreninger mellem 40-59 boliger kan søge om tre ladestandere etc.
 
Det med småt
Jeres forening må kun sende én ansøgning og etableringen af ladestandere må ikke være begyndt, inden der gives tilsagn.
Puljen giver tilskud til anskaffelse af ladestander (max 22kW), nødvendigt gravearbejde og kabelføring, og nødvendig forstærkning af elforsyning.
Tilskuddet udgør 25% af de tilskudsberettigede udgifter.
 
Fire medlemsmøder
ABF’s medlemsrådgivning får i øvrigt løbende henvendelser fra medlemsforeninger, som er usikre på, hvordan de kan etablere ladestandere i foreningen. Hvilken ladestander skal vi vælge, hvordan finansierer vi etableringen og hvordan fordeler vi elregningen mellem os, når hverdagen melder sig, er nogle af de spørgsmål, som en del foreninger slås med.
Derfor har ABF indgået et partnerskab med en række eksperter om fire ”Mød ekspertene”-arrangementer, hvor I har mulighed for at stille spørgsmål til FDEL (Elbilforeningen), ABF’s medlemsrådgivning, fagpersoner fra installatører og udbydere af ladeløsninger samt banker- og finansieringsinstitutter.
Arrangementerne er gratis og kun for medlemmer af ABF.

ABF har skrevet en mere uddybende artikel om ansøgningsprocessen i det nyeste nummer af vores digitale nyhedsbrev ABF bestyrelsesNYT.
Nyhedsbrevet sendes til bestyrelserne.
Har jeres forening ikke modtaget nyhedsbrevet, kan I tilmelde jer her:

https://www.abf-rep.dk/login/abf-bestyrelsesnyt/ (Kræver login)
 
Tilmelding Herning, 24. november

Tilmelding Randers, 25. november 

Tilmelding Fredericia, 2. december 

Tilmelding, Ringsted, 6. december

 

Læs mere her:

Ladestanderpuljen | ABF (abf-rep.dk)