Spring navigationen over og gå direkte til indhold
NYHEDER

Din andelsboligforening skal også have MitID

Det er ved at være tid til at skifte til MitID Erhverv, så din andelsboligforening har adgang til digital post og andre digitale offentlige løsninger.

DEL ARTIKEL


Du har sikkert selv skiftet fra NemID til MitID, så du kan se din digitale post og logge på sider i det offentlige. Men din andelsboligforening skal også skifte - nemlig til ”MitID Erhverv”. Dette skifte sker netop i denne tid.

Andelsboligforeninger er nemlig registrerede som foreninger med eget CVR-nummer, ligesom virksomheder, og det er derfor, I skal registrere jer med det nye MitID Erhverv.

Tidligere har I måske haft ”NemID medarbejdersignatur” og det er den, som MitID Erhverv direkte går ind og erstatter.

Ud over en øget sikkerhed, er det meningen, at det nye system skal lette administrationen og gøre det nemmere og mere fleksibelt, at oprette brugere og logge på.

Der er desværre ikke mulighed for at beholde NemID, da det gradvist bliver udfaset. Forventeligt stopper supporten på NemID den 30. juni 2023, mens det lukker helt ned til oktober 2023. I skal derfor have fundet en ny løsning inden da.


Hvordan skifter vi?

Når I kan lave skiftet til MitID Erhverv, får I besked via digital post. Her bliver I guidet gennem processen.

Det vil være den person, som I har registeret som foreningsrepræsentant og NemID-administrator, der vil blive informeret om, at det er tid til at skifte.

Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at I skifter inden for fire uger, fra I får besked.

I de andelsboligforeninger, der har administrator, vil det ofte også gå gennem dem, mens de selvadministrerende andelsboligforeninger i udgangspunktet vil få besked til den, der er registeret som foreningsrepræsentant i virksomhedsregistret (Virk.dk).

Hvis I skal skifte foreningsrepræsentant - eller vil vide, hvem der er jeres repræsentant - er der en guide via linket nedenfor:


Mulighed for at bruge privat MitID

En af de ting du skal være opmærksom på med det nye MitID Erhverv er, at når du har adgang på vegne af din forening, vil du også have mulighed for at bruge dit private MitID til at logge på og agere på foreningens vegne. På den måde behøver du kun at have en brugerprofil i MitID til det hele.

Det er dog noget, I som forening skal tage stilling til, om I vil tillade, og man kan også sagtens oprette en særskilt adgang til MitID Erhverv for hver bruger, der skal have adgang for foreningen.

I skal også være opmærksomme på, at hvis I kun har én repræsentant, der skal have adgang til foreningens digitale løsninger, så vil I kunne nøjes med at bruge vedkommendes private MitID, uden at skulle have et MitID Erhverv. ABF anbefaler dog, at der er flere bestyrelsesmedlemmer, der har adgang, og derfor er det en god løsning at få oprettet MitID Erhverv til foreningen, så flere kan være på.

 

Hjælp!
Hvis du stadig er i tvivl om noget med MitID og MitID Erhverv, så anbefaler vi at du læser mere på MitID Erhvervs hjemmeside:

Her kan du kan få svar på de fleste spørgsmål om MitID Erhverv.

Du kan også kontakte MitID Erhvervs support via linket herunder:

ABF's medlemsrådgivning har desværre ikke mulighed for at besvare spørgsmål omkring MitID Erhverv, så her henviser vi til de ovenstående muligheder.

Se også yderligere links til højre for denne artikel.