Nyt ABF-kursus om dødsboer

03-06-2015

Praktiske, juridiske og økonomiske opgaver skal håndteres, når en andelshaver dør. Nyt ABF-kursus guider bestyrelsen gennem opgaverne.

For bestyrelsen i en andelsboligforening er der generelt ikke de store udfordringer i at håndtere et dødsfald blandt foreningens andelshavere. Skifteretten tager stilling til behandlingen af dødsboet og ofte går overdragelse af andelen til ny andelshaver gnidningsfrit. Men en forening kan få brug for hjælp.

Derfor tilbyder ABF i kursussæsonen 2015-16 kurset ”Dødsboer”, som guider foreningen igennem de forskellige parters rettigheder og pligter. Deltagerne får også en introduktion til, hvordan bestyrelsen kan tackle salg af et dødsbo.

Brug ABF’s medlemsrådgivning

En af de foreninger, som har haft brug for rådgivning er A/B Gunilshøj i Silkeborg. Foreningen tæller 22 andelshavere, og foreningens formand Steen Bjarnø har for nyligt brugt ABF’s medlemsrådgivning i forbindelse med et spørgsmål om et dødsbo i den midtjyske forening.

- Vores forening har to dødsboer, det ene med bobestyrer og det andet tager familien sig af. Det med familien går fint, men det med advokaten går ret langsomt. Vi oplever, at advokaten ikke gør ret meget for at få afsluttet boet, så vi ringede til ABF for at høre, hvilke muligheder vi har for at påvirke sagen, fortæller Steen Bjarnø.

- Vi fik svar på spørgsmålet og nu kender vi retningslinjerne og kan komme videre, siger han.

Medlemmer af ABF har altid mulighed for at kontakte rådgivningen, hvor jurister og økonomer sidder klar, når usikkerheden melder sig. Også omkring dødsboer.

Skab kontakt mellem forening og bobestyrer

ABF’s medlemsrådgivning er ofte i dialog med medlemmer, som er i tvivl om, hvordan de skal reagere, hvis det viser sig, at dødsboet fx er insolvent. Det kan blive et problem at inddrive fx den månedlige boligafgift. Typisk er foreningens bedste mulighed at modregne foreningens tilgodehavende i overdragelsessummen, når boligen bliver solgt.

For nogle foreninger kan det være et problem, hvis foreningens tilgodehavende overstiger overdragelsessummen. For at minimere et eventuelt tab for foreningen, er det hensigtsmæssigt, at boligen bliver overdraget hurtigst muligt.

Bobestyrer er også forpligtet til at fremme boets behandling mest muligt. Det kan imidlertid være en god idé, at foreningen løbende er i kontakt med bobestyrer for at sikre, at denne aktivt arbejder for at få boligen solgt.

Hvis bestyrelsen mener, at bobestyrer ikke lever op til sine forpligtelser, anbefaler ABF, at bestyrelsen kontakter skifteretten.

Kursus med rådgivning

Målet med det nye ABF-kursus er at opkvalificere medlemmerne til den virkelighed, som de møder ude i foreningerne. Og dødsboer kan være et svært område med mange parter, som fx retsinstanser, advokater og arvinger. Med medlemsrådgivningen i den ene hånd og det nye ABF-kursus ”Dødsboer” i den anden, ønsker ABF at give medlemmerne en teoretisk og praktisk rådgivning, som de kan bruge i den daglige drift.

>>Læs mere om skifteretten

>>Læs mere om dødsboer