ABF får japansk forskerbesøg

11-09-2015

ABF havde torsdag besøg af japanske boligforskere, som ønsker at lære mere om, hvordan andelsboligen som boform kan løfte nogle af de udfordringer, det japanske samfund står overfor.

Af Thea Gregersen

Fællesskab i centrum. Langsigtede renoveringer af ejendommen. Og boligløsninger der tager højde for flere generationer.

Det er blandt andre nogle af de emner, som to japanske forskere, professor Tsuji Toshikazu og Ph.D. Mai Baba, var interesserede i at vide mere om, da de i går aflagde ABF et besøg.

Det, som de japanske forskere særligt er interesserede i at vide mere om, er måden, vi i Danmark har en lang tradition for at tænke i forsvarlig bygningsdrift og tænke boligen ind i en større helhed, forklarer ABF’s juridiske chef og advokat, Shalaleh Momeni og fortsætter:

- Det gælder særligt, hvordan vi inddrager det offentlige i boligsektoren, og det gælder samarbejdet med kommunerne om byfornyelses- og renoveringsprojekter og mulighederne for at give nogle befolkningsgrupper, eksempelvis pensionister, boligydelse.

Japanske udfordringer
I Japan har man ikke samme tradition for at vedligeholde ejendomme. De blive ofte revet ned og man bygger noget nyt op i stedet for de løbende renoveringer byfornyelser, vi i Danmark er vant til. Og på grund af den tilbagevendende jordskredstrussel er bæredygtigt byggeri et stort interessefelt.

Samtidig står Japan med en stor demografisk udfordring som et af de lande i verden med den højeste gennemsnitsalder, fordi japanerne føder få børn og bliver stadigt ældre. Man har derfor en stor befolkningsgruppe, man skal finde bæredygtige boligløsninger til.

Visit på Vesterbro
I den forbindelse har de to japanske forskere kigget mod Danmark. Det er fjerde gang, professor Tsuji Toshikazu besøger Danmark for at lære mere om danske boligformer, sidste gang var for bare 2 år siden. Og i denne omgang blev det desuden til et besøg i Andelsboligforeningen Lillefryd på Vesterbro i København.

AB Lillefryd er netop et godt eksempel på det fællesskab, der kan opstå i og omkring en andelsboligforening. Foreningen er sammen med 15 andre andelsboligforeninger, en udlejningsejendom samt en ejerforening gået sammen om en fælles baggård. Her er der både gårdlaug, fælles vaskeri og et genbrugsskur, hvor man kan aflevere de genstande, man ikke selv længere bruger, men som andre andelshavere kan få glæde af.

- Foreningen Lillefryd har været igennem tre byfornyelser og har fundet mange gode løsninger på, hvordan man som andelshavere kan løse mange af hverdagens udfordringer i fællesskab. Det var de meget imponerede over at se, siger Shalaleh Momeni.