”Alt hvad man gør engageret kommer tilbage til én”

03-06-2015

Sådan siger erhvervskvinde og tidligere TRYG-chef Stine Bosse om de positive effekter af at indgå i frivilligt bestyrelsesarbejde. Det har Henrik Emanuelsen, bestyrelsesformand i AB Klosteret, tydeligt mærket til jobsamtaler.

Af Thea Gregersen

- Jeg kan godt lide at være der, hvor der træffes beslutninger.

Sådan siger 33-årige Henrik Emanuelsen om, hvorfor han ret hurtigt gik ind i bestyrelsesarbejdet, da han for tre år siden blev andelshaver af en lejlighed i AB Klosteret på Nørrebro i København.

- For mig er det helt naturligt at vide lidt om, hvad mine penge går til. Nu er vores forening rimeligt veldrevet, så på den måde var der ikke problemer, men vi havde et spændende projekt med et administratorskifte, som jeg meget gerne ville sætte i gang, så vi kunne få bedre service og spare penge.

Henrik har tidligere bestredet andre bestyrelsesposter, blandt andet i sportsforeninger, så det faldt ham helt naturligt at gå ind og søge indflydelse:

- Min tilgang her i livet er, at hvis du tager arbejdshandskerne på i starten, bliver du tit belønnet. Både i form af troværdighed, men også i form af at folk har lyst til at følge dig i de ting, du gør. Men så gælder det jo også om, at man ikke bare bruser ting igennem. Man må veje stemningen i lokalet. For mig er det meget vigtigt med en demokratisk tilgang til bestyrelsesarbejdet.

Denne holdning kan erhvervskvinden Stine Bosse bakke op om. Hun var i otte år øverste chef i Tryg og sidder på den vigtige stol som bestyrelsesformand i bl.a. Europabevægelsen, Det Kongelige Teater, Børnefonden og den grønne tænketank Concito. I den forbindelse har hun haft stor berøring med mennesker, der primært drevet af frivillighed.

- Alt, hvad man gør engageret kommer tilbage til én, understreger den 54-årige danske erhvervsleder og uddyber:

- For mig som leder eller bestyrelsesformand giver det en lang række fordele at arbejde med frivillige. Man mærker tydeligt drivkraften og passionen blandt frivillige, fordi de virkelig vil. De gør det ikke bare, fordi de skal.

- Det mærker man også ansættelsessituationer. Der er ingen tvivl om, at aspiranter, der kommer med meget engagement og lys i øjnene og hvor det afspejles i det frivillige arbejde, de har lagt forskellige steder, har helt naturligt tungere lodder, når man sidder og vægter for og imod kandidater, siger hun.

Det har Henrik, som er uddannet økonom og arbejder som fuldmægtig i Justitsministeriet, også mærket. At være bestyrelsesformand for sin andelsboligforening er en tillidspost, han bruger aktivt på sit cv, og da han for nyligt søgte nye udfordringer, var han igennem flere jobsamtaler, hvor hans engagement i bestyrelsesarbejde fyldte en del under samtalerne:

- Til jobsamtalerne spurgte de blandt andet ind til processtyring, og her var det fedt at kunne hive konkrete eksempler op som budgetansvar i det daglige. Det er meget hands-on at kunne sige, at i går aftes besluttede vi at bruge x antal millioner på et nyt tag. Det giver alt andet lige noget troværdighed.

- Men det er jo ikke den afgørende grund til at man skal gå ind i bestyrelsesarbejdet. Man skal gøre det fordi man gerne vil have indflydelse på stedet, man bor, understreger han.