nyheder.jpg

Vigtig information i foreningens digitale postkasse

09-05-2014

Alle andelsboligforeninger har fået en digital postkasse til post fra det offentlige.

Foreningens digitale postkasse har samme status som foreningens fysiske postkasse.

Det betyder, at det er foreningens ansvar at åbne postkassen og læse ny post.

Det offentlige har siden november 2013 sendt mere end 1.600.000 digitale breve til virksomhedernes og foreningernes digitale postkasser, herunder til private andelsboligforeninger.

Hvis foreninger ikke åbner deres postkasse, går I glip af vigtige meddelelser om fx ejendomsskattebilletten, BBR og sygedagpenge, hvis foreningen har ansatte medarbejdere.

60% mangler signatur

Ifølge Erhvervsstyrelsen har 380.000 virksomheder og foreninger, herunder private andelsboligforeninger, modtaget min. et stykke post i deres nye digitale postkasse.

Mange foreninger har også anskaffet den medarbejdersignatur, som giver adgang til postkassen.

Men en del foreninger har endnu ikke åbnet deres postkasse – og det kan få alvorlige konsekvenser.

Og ifølge Erhvervsstyrelsen har 60% af foreningerne, herunder private andelsboligforeninger, ikke en NemID medarbejdersignatur, som det kræver, for at kunne tjekke post i sin digitale postkasse.

Erhvervsstyrelsen har derfor sat en kampagne i gang, som skal få virksomheder og foreninger, herunder andelsboligforeninger til at bruge deres digitale postkasse.

Brug NemID

Postkassen er gratis og ligger på Virk.dk. I skal bruge en NemID medarbejdersignatur, når I åbner postkassen.

Inde i postkassen kan I angive en e-mailadresse - og få besked, når der er ny post.

Har du brug for hjælp i forbindelse med den digitale postkasse kan du finde hjælp og vejledning til bestilling, installation og brug af NemID medarbejdersignatur på virk.dk og nets-danid.dk.

Nogle problemer kan foreningerne dog ikke selv klare. Det drejer sig om:

  • Glemt adgangskode til NemID administrators medarbejdersignatur med nøglefil
  • Mistet nøglefil til NemID administrators medarbejdersignatur med nøglefil
  • Manglende fornyelse af NemID administrators medarbejdersignatur med nøglefil eller nøglekort.

Har jeres forening problemer med disse emner, kan man gratis ringe til Nets mellem kl. 8.30 – 20.00 på tlf. 72 24 70 90.

Det skal være den medarbejder, der er Nem-id administrator i foreningen, der ringer.

Øvrige emner er fortsat omfattet af en egenbetaling på 250 kr. pr. henvendelse, hvis foreningen ikke har en supportaftale.

Læs mere om digital postkasse

Tilmeld dig nyhedsbrev